Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Samverkan i komplexa system
Engelsk benämning
Collaboration in Complex Systems
Kurskod
OL612A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-11-04
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kurserna OL610A Det offentliga ledarskapet 15 hp samt minst 7,5 hp slutförda inom kursen OL611A Organisering i förändring 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå (A1F).
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter rörande samverkan över organisationsgränser och samverkan mellan politiska nivåer inom offentlig sektor. Efter genomgången kurs ska studenten ha utvecklat en djupare förståelse av den komplexitet som samverkan innebär, samt ha utvecklat sin förmåga att arbeta i miljöer som kräver flexibilitet och förhandling.
Innehåll
- Politisk styrning av samverkan
- Ledarskap i samverkansprocesser
- Relationen styrning uppifrån och samverkan på bredden
- Ansvarfrågor i samverkansprojekt
- Konfliktfyllda situationer i samverkansprocesser
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- kunskap om när och varför organisationer samverkar
- kunskap om och visa förståelse av de problem som samverkan kan leda till och vilka strategier som finns för att bemästra dessa problem
- kunskap om ledarskapets roll i samverkansprocesser
- förståelse av den politiska styrningens roll i olika samverkansprojekt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdigheter och förmåga att:
- göra bedömningar av organisatorisk samverkan som arbetsmetod
- reflektera kring relationen mellan politiska roller och tjänstemannaroller i samverkansprocesser
- analysera samverkansprojekt i praktiken
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att förhålla sig till olika aktörers förutsättningar för samverkan, exempelvis vad gäller ekonomi, huvudmannaskap, professionell bakgrund, reglering och organisatoriska rutiner
- kunna värdera de förutsättningar för samverkan som politiken ger
- visa förmåga att ta hänsyn till etiska aspekter och offentlig reglering i samverkansprocesser
- visa förmåga att reflektera kring ledares ansvar i samverkansprocesser
Arbetsformer
Pedagogiken i kursen kännetecknas av ett studentaktivt och erfarenhetsbasert lärande. Under kursen arbetar studenterna i interdisciplinära grupper med praktiknära fallstudier. Här lär sig studenterna såväl av varandra som av praktikens aktörer. Studenternas olika bakgrunder utgör en viktig resurs i kursen. Genom att arbeta med case får studenterna möjlighet att tillämpa ämnesrelevanta teorier och analysera konkreta situationer utifrån olika perspektiv.
Kursen varvar föreläsningar, lärarledda och studentledda seminarier samt case-arbete som genomförs i grupp.
Föreläsningar ca 40 timmar, seminarier ca 30 timmar varav ca 20 timmar är obligatoriska, grupparbete ca 200 timmar och ca 130 timmar självständigt arbete.
Bedömningsformer
För betyget godkänd på hela kursen krävs
- godkänd analysuppgift som utförs i grupp och redovisas muntligt vid obligatoriska seminarier 7,5 hp (U/G)
- godkänd individuell uppgift som redovisas skriftligt 7,5 hp (U/G/VG)
För betyget VG på hela kursen krävs dessutom betyget VG på individuell uppgift som redovisas skriftligt 7,5 hp.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ahrne, G. & Brunsson, N. (2008). Meta-organizations. Edward Elgar, Cheltenham. (187 s) ISBN 978 1 84980 886 6 (paperback).
- Danermark, B. & Kullberg, C. (2010). Samverkan: välfärdsstatens nya arbetsform. Studentlitteratur, Lund. (183 s).
- Hall, P. & Löfgren, K. (2006). Politisk styrning i praktiken. Liber, Stockholm. (234 s).
- Hedlund, G. & Montin, S. (red). (2009). Governance på svenska. ISBN 978-91-7335-021-1 Stockholm : Santérus Academic Press Sweden. (210 s).
- Löfström, M. (2010). Samverkan och gränser: studier av samverkansprojekt i offentlig sektor. Diss. Göteborgs universitet, Göteborg. (111 s).
- Pierre, J. & Sundström, G. (2009). Samhällsstyrning i förändring. Liber, Stockholm. (272 s).
- Staten regionalt och lokalt: modeller för organisation och samverkan. Statskontoret 2008:3. (176 s).
- Artikelsamling (200 s) (tillhandahålles av kursansvarig).
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.