Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Projekt- och processledning i hållbar stadsutveckling
Engelsk benämning
Project and Process Management for Sustainable Urban Development
Kurskod
OL601B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-11-08
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i magisterprogrammet Hållbar stadsutveckling - ledning och organisering. Kursen ges även som fristående kurs.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över ledning och organisering i urban utveckling, speciellt avseende skapandet av hållbar stadsutveckling samt gemensam förvaltning av stadsrummet.
Innehåll
Kursen omfattar fyra moduler som var för sig fokuserar på skilda aspekter av ledning och organisering med fokus på hållbar stadsutveckling. Dessa är:
- Design för hållbar stadsutveckling (4 hp)
- Projekt- och processledning (4 hp)
- Gemensam förvaltning av stadsrummet (3 hp)
- Utvärdering av stadsutvecklingsprojekt (4 hp)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om:
- olika teoretiska perspektiv på och praktiska tillämpningar av ledning och organisering med ett fokus på hållbar stadsutveckling
- olika teoretiska perspektiv på och praktisk tillämpning av gemensam förvaltning av stadsrummet med fokus på hållbar stadsutveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- beskriva och analysera skilda sätt att designa, genomföra och utvärdera projekt med fokus på hållbar stadsutveckling
- beskriva och analysera olika former av gemensam förvaltning av stadsrummet med fokus på hållbar stadsutveckling
- med hjälp av aktuell teoribildning självständigt och i grupp skrftligt och muntligt presentera beskrivningar och analyser av olika aspekter av ledning, organisering och förvaltning av stadsrummet med fokus på hållbar stadsutveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- kritiskt reflektera över hur projekt med fokus på hållbar stadsutveckling inverkar på människa och miljö
- kritiskt reflektera över skilda teoretiska perspektiv på och praktisk tillämpning av design, genomförande och utvärdering av projekt med fokus på hållbar stadsutveckling
- kritiskt reflektera över skilda teoretiska perspektiv på och praktisk tillämpning av gemensam förvaltning av stadsrummet med fokus på hållbar stadsutveckling
Arbetsformer
Föreläsningar ca 25 timmar. Seminarier och workshops ca 40 timmar, varav 20 är obligatoriska. Självständigt arbete i grupp ca 15 timmar. Självstudier ca 320 timmar.
Bedömningsformer
Kursen består av fyra moduler: Design för hållbar stadsutveckling (4 hp), Projekt- och processledning (4 hp), Gemensam förvaltning av stadsrummet (3 hp) och Utvärdering av stadsutvecklingsprojekt (4 hp).
Bedömningen av studentens prestationer i varje modul baseras på en gruppuppgift i form av förberedelse och genomförande av ett teoriseminarium (U/G) samt en individuell uppgift i form av en analys och presentation av ett fall (case) (U/G/VG).
För att bli godkänd på en modul måste studenten genomföra både gruppuppgiften samt den individuella uppgiften.
För att få betyget VG på en modul måste studenten få betyget VG på den individuella uppgiften. För att få betyget VG som slutbetyg på kursen måste studenten få betyget VG på minst tre av de fyra modulerna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvuddelen av kurslitteraturen utgörs av vetenskapliga artiklar samt underlag till de individuella uppgifterna i varje modul. Detta är tillgängligt antingen via Malmö högskolas bibliotek eller via kursens lärare.
Litteratur och övriga läromedel
- Newton, R. (2009). The Project Manager: Mastering the Art of Delivery. Pearson Education, Harlow. 2nd edition.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.