Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Professionella möten - Kundrelationen
Engelsk benämning
Professional Encounters - Customer Relations
Kurskod
OL302F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2010-12-09
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
FF301G Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, 7,5 hp.
FF302F Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen, 7,5 hp.
OL301F Grundläggande psykologi – mänskliga möten, 7,5 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Fastighetsförmedling.
Syfte
Kursens syfte är att studenten med hjälp av olika vetenskapliga perspektiv, ska utveckla kunskap om olika förutsättningar för det professionella mötet mellan mäklare och kund. Studenten ska också utveckla kunskap om och förståelse av hur detta möte kan analyseras.
Innehåll
Kursen omfattar:
- professionellt förhållningssätt
- kommunikation – modeller, kontext och nivå
- den inter- och intrapersonella processen
- identitet, självkänsla och värderingar
- kroppsspråket
- samtalet med kunden
- observation som metod
- kvalitativ intervju som metod
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa fördjupad förståelse av processer och förutsättningar som påverkar kommunikation och samspel mellan människor
- kunna redogöra för begrepp inom emotions- och kognitionspsykologi
- visa kunskaper om perceptionspsykologi
- visa förståelse av hur man med hjälp av flera olika vetenskapliga perspektiv kan analysera det professionella mötet mellan mäklare och kund
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna granska och reflektera över sitt eget och andras beteende i det professionella mötet
- kunna analysera det professionella mötet mellan mäklare och kund med hjälp av kvalitativa forskningsmetoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kritiskt kunna förhålla sig till olika slags förutsättningar i det professionella mötet och till sitt eget och andras beteende i detta möte
Arbetsformer
Föreläsningar ca 25 timmar, seminarium ca 20 timmar, handledning ca 3 timmar, samt självstudietid ca 155 timmar.
Bedömningsformer
Individuell hemtentamen, 4 hp, U/G/VG.
Grupparbete ”Observera en visning”, 1 hp, U/G.
Grupparbete ”Första intrycket”, 2,5 hp, U/G.
Krav för godkänd: Godkänd individuell hemtentamen 4 hp, godkänt grupparbete/observation som görs i par 1 hp samt godkänt grupparbete 2,5 hp.
För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell hemtentamen 4 hp
Kurslitteratur
- Ahola, A. (2016). Konsten att göra intryck. Natur och kultur, Stockholm.
- Eriksson, C. (2011). Retorikiska. Om kommunikation i allmänhet och retorik i synnerhet. Liber, Stockholm.
- Hartley, P. (2002). Interpersonal Communication. Routledge, NewYork.
- Khaneman, D. (2007). Tänka, snabbt och långsamt. Volante, Stockholm.
- Patel, R. & Davidson, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, Lund.
Kompletterande vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.