UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2020

Kursplan våren 2020

Benämning

Professionella möten - Kundrelationen

Engelsk benämning

Professional Encounters - Customer Relations

Kurskod

OL302F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2020-03-30

Fastställandedatum

2019-04-10

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

FF301G Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, 7,5 hp.
FF302F Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen, 7,5 hp.
OL301F Grundläggande psykologi – mänskliga möten, 7,5 hp.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Fastighetsförmedling.

Syfte

Kursens syfte är att studenten med hjälp av olika vetenskapliga perspektiv, ska utveckla kunskap om olika förutsättningar för det professionella mötet mellan mäklare och kund. Studenten ska också utveckla kunskap om och förståelse av hur detta möte kan analyseras.

Innehåll

Kursen omfattar:
  • professionellt förhållningssätt
  • kommunikation – modeller, kontext och nivå
  • den inter- och intrapersonella processen
  • identitet, självkänsla och värderingar
  • kroppsspråket
  • samtalet med kunden
  • observation som metod
  • kvalitativ intervju som metod

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa fördjupad förståelse av processer och förutsättningar som påverkar kommunikation och samspel mellan människor
  • kunna redogöra för begrepp inom emotions- och kognitionspsykologi
  • visa kunskaper om perceptionspsykologi
  • visa förståelse av hur man med hjälp av flera olika vetenskapliga perspektiv kan analysera det professionella mötet mellan mäklare och kund
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kunna granska och reflektera över sitt eget och andras beteende i det professionella mötet
  • kunna analysera det professionella mötet mellan mäklare och kund med hjälp av kvalitativa forskningsmetoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kritiskt kunna förhålla sig till olika slags förutsättningar i det professionella mötet och till sitt eget och andras beteende i detta möte

Arbetsformer

Föreläsningar ca 25 timmar, seminarium ca 20 timmar, handledning ca 3 timmar, samt självstudietid ca 155 timmar.

Bedömningsformer

Individuell hemtentamen, 4 hp, U/G/VG.
Grupparbete ”Observera en visning”, 1 hp, U/G.
Grupparbete ”Första intrycket”, 2,5 hp, U/G.
Krav för godkänd: Godkänd individuell hemtentamen 4 hp, godkänt grupparbete/observation som görs i par 1 hp samt godkänt grupparbete 2,5 hp.
För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell hemtentamen 4 hp

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Dahlgren, L. & Starrin, B. (2004). Emotioner, vardagsliv & samhälle – En introduktion till emotionssociologi. Liber, Stockholm.
  • Demarais, A. & White, V. (2005). First Impressions: What You Don't Know about How Others See You. Bantam Books.
  • Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. (2007). Kommunikation. Samspel mellan människor. Studentlitteratur, Lund.
  • Patel, R. & Davidson, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, Lund.
Artikelsamling (tillhandahålles av kursansvarig)
Referenslitteratur
  • Eklund, F. (2015). Sälj! Konsten att sälja vad som helst till vem som helst. Ekerlids förlag, Stockholm.

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.