UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2010

Kursplan hösten 2010

Benämning

Ledarskap och organisation II

Engelsk benämning

Leadership and Organization II

Kurskod

OL109A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle

Gäller från

2010-09-01

Fastställandedatum

2010-08-23

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

OL105A Ledarskap och organisation I, 30 hp.

Huvudområde

Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs. Ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på nivå 31-60 hp.

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper och kompetens inom grupprocesser, samtalsmetodik och konflikthantering som kan tillämpas i en ledarroll. Kursen avser även att tydliggöra relationen mellan ledarskap, arbetsmiljö och medarbetarens hälsa. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla den praktiska och teoretiska kunskapen kring projektarbete och projektledning samt få fördjupade kunskaper i att med vetenskaplig metod genomföra och rapportera ett självständigt arbete.

Innehåll

Kursen fokuserar inledningsvis på grupputveckling, gruppdynamik och grupprocesser. Vidare studeras teorier och modeller kring samtalsmetodik och konflikthantering som kan appliceras i en nuvarande eller framtida ledarroll. Grundläggande faktorer som är utmärkande för ett hälsofrämjande ledarskap, kommunikationsprocessens betydelse för ledarskapet och individens upplevelse av hälsa behandlas. Kunskap om ämnet stress och hälsa ur ett socialpsykologiskt perspektiv behandlas också. Vidare belyser kursen teoretiska och praktiska aspekter kring projektarbete och projektledning. Under kursens gång får studenten arbeta med olika vetenskapliga metoder som slutligen tillämpas i ett avslutande uppsatsarbete.
Kursen är indelad i fyra delmoment:
Delmoment 1: Grupprocesser, konflikthantering och samtalsmetodik, 7.5 hp
Delmoment 2: Ledaren och medarbetarens hälsa, 7.5 hp
Delmoment 3: Projektledning och projektkomptens7,5 hp.
Delmoment 4: Självständigt uppsatsarbete som skrivs i par 7,5 hp.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa fördjupad kunskap om och förståelse av:
  • grupprocesser, ledarskap, samtalsmetodik och konflikthantering i organisationer
  • stress och hälsa ur ett socialpsykologiskt perspektiv
  • en vetenskaplig forskningsprocess
  • projekt, projektarbete och projektledning i organisationer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga att:
  • analysera och förstå komplexiteten i grupprocesser, analysera olika ledarsituationer utifrån en teoretisk grund samt tillämpa samtalsmetodik och konflikthantering
  • analysera sambandet mellan ledarskap, organisation och medarbetarens hälsa
  • med vetenskaplig metod genomföra och rapportera ett självständigt arbete inom ämnet
  • skapa förutsättningar för projektledning och projektkompetens i organisationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kritiskt kunna reflektera över egna erfarenheter av ledarskap, grupprocesser och organisationer i relation till teorier och forskning
  • kritiskt kunna förhålla sig till användandet av vetenskapliga metoder
  • reflexivt och kritiskt förhålla sig till projekt och projektledningsområdet utifrån aktuell forskning

Arbetsformer

Kursen har en pedagogisk inriktning mot erfarenhetsbaserat lärande. I gruppdiskussioner som varvas med föreläsningar relateras de teoretiska studierna till praktik genom de studerandes egna erfarenheter och genom fall.
Föreläsningar/gruppdiskussioner ca 160 timmar, projektarbete i grupp ca 80 timmar, samt individuellt arbete ca 560 timmar.

Bedömningsformer

Krav för godkänd:
Delmoment 1 examineras genom en fältstudie (2,5 hp) samt en individuell hemtentamen (5 hp)
Delmoment 2 examineras genom en individuell hemuppgift (7,5 hp).
Delmoment 3 examineras genom en gruppuppgift (2,5 hp) samt en individuell hemtentamen (5 hp).
Delmoment 4 examineras genom ett uppsatsarbete som genomförs i par (7,5 hp).
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom att minst 20 högskolepoäng bedömts som väl godkända.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delmoment 1: Grupprocesser, konflikthantering och samtalsmetodik:
  • Ahrenfelt, B & Berber, R. Konflikthanteringsboken - Om vardagliga konflikter på jobbet. Almqvist och Wiksell, 1992
  • Bryman, A. Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2002
  • Olsson, E. På spaning efter gruppens själ: gruppen i teori och praktik. Studentlitteratur, 1998
  • Stone, D., Patton, B. & Heen, S. Difficult conversations. How to discuss what matters most. Penguin Books, 1999
  • Artikelsamling
Delmoment 2: Ledaren och medarbetarens hälsa:
  • Angelöw, B. Friskare arbetsplatser - att utveckla en attraktiv, hälsosam och välfungerande arbetsplats. Studentlitteratur, 2002.
  • Bryman, A. Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2002
  • Nyberg, A., Bernin, P. & Theorell, T. The impact of leadership on the health of subordinates. Arbetslivsinstitutet, 2005
  • Von Otter. C (red.) Ledarskap för fria medarbetare. Arbetslivsinstitutet, 2006
  • Artikelsamling
Delmoment 3: Praktiskt projektarbete och projektledning:
  • Backman, M. Projektledning i strålkastarljuset: en studie av Volvo YCC. Liber, 2005
  • Bryman, A. Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2002
  • Jansson, T. & Ljung, L. Projektledningsmetodik. Studentlitteratur, 2004
  • Söderlund, J. Projektledning och projektkompetens. Perspektiv på konkurrenskraft. Liber, 2005
  • Yin, R. Case study research: design and methods. Sage Publications, 2003
  • Artikelsamling
Delmoment 4: Självständigt uppsatsarbete:
  • Bryman, A. Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2002
  • Yin, R. Case study research : design and methods. Sage Publications, 2003
  • Artikelsamling

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.