Kursplan våren 2008
Kursplan våren 2008
Benämning
Ledarskap och organisation II
Engelsk benämning
Leadership and Organization II
Kurskod
OL109A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/kursplanenämnden vid Teknik och samhälle
Fastställandedatum
2007-09-13
Gäller från
2007-08-31
Behörighetskrav
Ledarskap och organisation, 1-30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Studenten ska utveckla fördjupade kunskaper och kompetens inom grupprocesser, samtalsmetodik och konflikthantering som kan tillämpas i en nuvarande eller framtida ledarroll. Kursen avser även att tydliggöra relationen mellan ledarskap, arbetsmiljö och medarbetarens hälsa, kopplat till metod. Kursen ämnar också utveckla den praktiska och teoretiska kunskapen kring projektarbete och projektledning.
Innehåll
Kursen fokuserar inledningsvis på grupputveckling, gruppdynamik och grupprocesser. Vidare studeras teorier och modeller kring samtalsmetodik och konflikthantering som kan appliceras i en nuvarande eller framtida ledarroll. Kursen behandlar även grundläggande faktorer som är utmärkande för ett hälsofrämjande ledarskap, samt kommunikationsprocessens betydelse för ledarskapet och individens upplevelse av hälsa. Vidare belyser kursen teoretiska och praktiska aspekter kring projektarbete och projektledning.
Kursen är indelad i tre delmoment:
Delmoment 1: Grupprocesser, konflikthantering och samtalsmetodik, 7.5 hp
Delmoment 2: Ledaren och medarbetarens hälsa, 7.5 hp
Delmoment 3: Praktiskt projektarbete och projektledning, 15 hp
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- fördjupad kunskap om teorier kring ledarskap
- fördjupad förståelse av konflikthantering och samtalsmetodik i grupper/team
- kunskap om sambandet mellan ledarskap och hälsa i organisationen
- kunskap om vetenskapliga metoder
- förståelse av projektarbete i organisationer
- kunskaper om projektledning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga att:
- analysera olika ledarsituationer utifrån en teoretisk grund
- tillämpa samtalsmetodik och konflikthantering i ledarrollen
- tillämpa teorier om medarbetarens hälsa och hälsofrämjande organisationer
- arbeta med vetenskapliga metoder
- arbeta i projekt
- leda projektarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kritiskt kunna reflektera över egna erfarenheter av ledarskap, grupprocesser och organisationer i relation till teorier och forskning
- kritiskt kunna förhålla sig till användandet av vetenskapliga metoder
- reflexivt och kritiskt tillämpa sina kunskaper inom projektledningsområdet
Arbetsformer
Kursen har en pedagogisk inriktning mot erfarenhetsbaserat lärande. I gruppdiskussioner som varvas med föreläsning relateras de teoretiska studierna till praktik genom de studerandes egna erfarenheter och genom fall.
Föreläsningar/gruppdiskussioner ca 160 timmar, projektarbete i grupp ca 80 timmar, samt individuellt arbete ca 560 timmar.
Bedömningsformer
Delmoment 1 och 2 examineras genom individuell hemtentamen där de studerande värderar teorier och forskningsresultat och reflekterar kring deras tillämpbarhet. Delmoment 3 examineras genom skriftlig och muntlig rapportering av ett projektarbete som genomförts i par.
Krav för godkänd: Godkända tentamina och godkänd projektrapportering.
Betygsbedömning: För betyget väl godkänd på hela kursen krävs att minst 22,5 högskolepoäng bedömts som väl godkänt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delmoment 1: Grupprocesser, konflikthantering och samtalsmetodik:
- Ahrenfelt, B och Berber, R.: Konflikthanteringsboken - Om vardagliga konflikter på jobbet Almqvist och Wiksell, 1992
- Bryman, A.: Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2002
- Olsson, E.: På spaning efter gruppens själ: gruppen i teori och praktik. Studentlitteratur, 1998
- Stone, D., Patton, B., Heen, S.: Difficult conversations. How to discuss what matters most. Penguin Books, 1999
- Artikelsamling
Delmoment 2: Ledaren och medarbetarens hälsa:
- Bryman, A.: Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2002
- Hanson, A.: Hälsopromotion i arbetslivet. Studentlitteratur, 2004
- Nyberg, A., Bernin, P. och Theorell, T.: The impact of leadership on the health of subordinates. Arbetslivsinstituet, 2005
- Von Otter. C (red.) Ledarskap för fria medarbetare. Arbetslivsinstitutet, 2006
- Artikelsamling
Delmoment 3: Praktiskt projektarbete och projektledning:
- Backman, M.: Projektledning i strålkastarljuset: en studie av Volvo YCC. Liber, 2005
- Briner W., Geddes, M. och Hastings, C.: Projektledaren. Svenska förlaget, 1999
- Bryman, A.: Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2002
- Jansson, T. och Ljung, L.: Projektledningsmetodik. Studentlitteratur, 2004
- Söderlund, J.: Projektledning och projektkompetens. Perspektiv på konkurrenskraft. Liber, 2005
- Artikelsamling
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.