UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2011

Kursplan hösten 2011

Benämning

Ledarskap och organisation I

Engelsk benämning

Leadership and Organization I

Kurskod

OL105A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle

Gäller från

2010-09-01

Fastställandedatum

2010-08-23

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs. Ingår i huvudområdet ledarskap och organisation på nivå 1-30 hp.

Syfte

Syftet med kursen är att de studerande ska utveckla kunskaper och kompetens inom området ledarskap och organisation, som kan tillämpas i en ledarroll. Kursen avser vidare att utveckla förmågan att tillvarata och utveckla mänskliga resurser i organisationen och att hantera förändringar såväl inom organisationen som i dess relation till omvärlden.

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment, med följande innehåll:
Delmoment 1, Ledarskap och grupp – behandlar grundläggande teorier om gruppsykologi, kommunikation och ledarskap.
Delmoment 2, Organisationer och organisering – behandlar olika organisationsteoretiska skolor och perspektiv samt frågor om kategorisering, mångfald och tillvaratagande av mänskliga resurser i organisationer.
Delmoment 3, Strategi och omvärld – behandlar organisationer och deras förhållande till den organisatoriska omvärlden ur olika teoretiska perspektiv. Delmoment 4, Utveckling och den lärande organisationen – behandlar grundläggande vetenskaplig metod samt förändringsprocesser i grupper och organisationer ur ett lärandeperspektiv.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande ha grundläggande kunskap och förståelse av:
  • organisationsteorier och organisationsteoretiska perspektiv
  • grundläggande teorier om ledarskap
  • processer i arbetsgrupper/team
  • intersektionalitet och mångfald
  • lärande- och förändringsprocesser i organisationer
  • strategi och omvärldsanalys
  • vetenskaplig kunskapsproduktion och lärande
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande visa färdighet och förmåga att:
  • analysera olika ledningssituationer utifrån en teoretisk grund
  • analysera vad god kommunikation innebär i ledarrollen
  • tillämpa teorier om utveckling av grupper och organisationer i praktiskt förändringsarbete
  • analysera organisationers omvärld och formulera strategier
  • analysera lärande på olika nivåer i organisationer
  • analysera och planera strategiskt mångfaldsarbete
  • identifiera och hantera några informationskällor
  • med vetenskaplig metod genomföra och rapportera ett självständigt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande:
  • kritiskt kunna reflektera över egna erfarenheter av ledarskap, grupper och organisationer i relation till teorier och aktuell forskning
  • förhålla sig medvetet och kritiskt till information och aktuell forskning inom området

Arbetsformer

Kursen har en pedagogisk inriktning mot erfarenhetsbaserat lärande. I gruppdiskussioner som varvas med föreläsningar relateras de teoretiska studierna till praktik genom de studerandes egna erfarenheter och genom fall.
Föreläsningar/gruppdiskussioner ca 145 timmar, obligatoriska seminarier ca 15 timmar, projekt-/uppsatsarbete i grupp ca 80 timmar, samt individuellt arbete ca 560 timmar.

Bedömningsformer

Krav för godkänd:
Delmoment 1 examineras genom individuell hemtentamen (7,5 hp).
Delmoment 2 examineras dels genom en uppgift som redovisas muntligen i grupp (1,5 hp), dels genom en individuell hemtentamen (6 hp).
Delmoment 3 examineras dels genom ett arbete som genomförs i grupp (2,5 hp), dels genom en individuell hemtentamen (5 hp).
Delmoment 4 examineras genom skriftlig (5 hp) och muntlig rapportering (2,5 hp) av ett uppsatsarbete som genomförs i par.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom att minst 16 högskolepoäng bedömts som väl godkända.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delmoment 1, Ledarskap och grupp (7,5 hp)
  • Dimbleby, R. & Burton, G.: Oss emellan – mellanmänsklig kommunikation. Studentlitteratur, 1997
  • Northouse, P.G.: Leadership – theory and practice, fifth edition. Sage publications, Inc, 2009
  • Patel, R. & Davidson, B.: Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, 2003
  • Svedberg, L.: Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur, 2007
  • Övrigt utdelat material
Delmoment 2, Organisationer och organisering (7,5 hp):
  • Bolman, L. & Deal, T.: Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Studentlitteratur, 2005
  • Eriksson-Zetterquist, U. & Styhre, A.: Organisering och intersektionalitet. Liber, 2007
  • Patel, R. & Davidson, B.: Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, 2003
  • Wolvén, L-E.: Att utveckla mänskliga resurser i organisationer. Studentlitteratur, 2000
  • Övrigt utdelat material
Delmoment 3, Strategi och omvärld (7,5 hp):
  • Johnson, G., Scholes, K. & Whittington, R.: Exploring Corporate Strategy. Text Only, 8th edition. Pearson Higher Education, 2009
  • Patel, R. & Davidson, B.: Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, 2003
  • Övrigt utdelat material
Delmoment 4, Utveckling och den lärande organisationen (7,5 hp):
  • Backlund, T., Hansson, H. & Thunborg, C.: Lärdilemman i arbetslivet. Studentlitteratur, 2008
  • Granberg, O. & Ohlsson, J.: Från lärandets loopar till lärande organisation. Studentlitteratur, 2009
  • Patel, R. & Davidson, B.: Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, 2003
  • Senge, P. M.: The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. Random House Business, 2006
  • Övrigt utdelat material

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.