Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Projektledning II
Engelsk benämning
Project Management II
Kurskod
OL103A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-01-18
Gäller från
2010-01-19
Behörighetskrav
Projektledning, 1-30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande utvecklar en fördjupad förståelse av projektledning och projektorganisering i privata, offentliga och ideella organisationer samt i olika typer av nätverk.
Innehåll
Kursen består av två delmoment som delvis läses parallellt.
Delmoment 1: Projektets interna dimensioner (15 hp):
- Teorier och forskning om ledarskap och grupprocesser med fokus på projektledning och projektgrupper
- Kreativa/innovativa processer med tonvikt på ett individ-, lednings- och grupperspektiv
- Genomförande av en studie av projektgrupper
Delmoment 2: Projektets externa dimensioner (15 hp):
- Organisering och styrning av olika typer av projekt utifrån ett lärande- och utvecklingsperspektiv
- Kontextuella organisationsteorier och strategiska processer
- Projektets relation till omvärlden och samhällsutvecklingen
- Genomförande av en fallstudie av ett projekt
Genus- och etnicitetsfrågor behandlas i relation till ledarskap, grupprocesser och projektorganisering integrerat i delmomenten.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- uppvisa fördjupade kunskaper om ledarskapets betydelse vid projektorganisering
- uppvisa fördjupad förståelse för gruppdynamiska processer i projektgrupper
- uppvisa kunskaper om faktorer som påverkar kreativitet/innovation på individ-, grupp- och organisationsnivå
- uppvisa kunskaper om strategiska processer och kontextuell organisationsteori
- uppvisa förståelse av lärande- och utvecklingsprocesser i relation till projekt
- uppvisa grundläggande kunskaper i forskningsmetodik
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- tillämpa sina kunskaper om ledarskapsteorier utifrån ett projektledarperspektiv
- kunna analysera och hantera grupprocesser som uppstår i en projektgrupp
- kunna analysera faktorer som underlättar respektive försvårar kreativa/innovativa processer på olika nivåer
- kunna tillämpa sina kunskaper i strategi och organisationsteori vid analys av ett projekt
- kunna planera, genomföra och rapportera ett mindre forskningsprojekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- visa förmåga att kritiskt reflektera kring projektorganisering med utgångspunkt i organisationsforskning och i förhållande till samhällsutvecklingen
- kunna reflektera kring genus- och mångfaldsfrågor i projektgrupper
- visa ett kritiskt förhållningssätt i relation till forskningsmetodik och forskningsresultat
Arbetsformer
Kursen bygger vidare på den erfarenhetsbaserade pedagogik som tillämpas på Projektledning 1-30 hp. Grunden för att relatera teori till praktik är de studerandes egna erfarenheter från den tidigare kursen tillsammans med olika former av samverkan med nuvarande studenter på Projektledning 1-30 hp.
Delmoment 1:
Föreläsningar/seminarier/gruppövningar ca 80 timmar, genomförande av projektgruppsanalys ca 160 timmar, samt självstudier ca 160 timmar.
Delmoment 2:
Föreläsningar/seminarier ca 80 timmar, genomförande av fallstudie av projekt ca 160 timmar, samt självstudier ca 160 timmar.
Under hela kursen ingår mentorskap för studenterna på Projektledning 1-30 hp som obligatoriskt moment. Ett kursintegrerande moment i form av analys av ett fall är obligatoriskt.
Bedömningsformer
Delmoment 1 examineras genom:
- individuell hemtentamen där teorier och forskning granskas och värderas utifrån ett tillämpningsperspektiv (4,5 hp)
- muntlig och skriftlig rapportering i grupp av genomförd projektgruppsanalys (10,5 hp)
Delmoment 2 examineras genom:
- individuell hemtentamen där olika teman behandlas genom integration av litteraturen (6 hp)
- muntlig och skriftlig rapportering i grupp av genomförd fallstudie av projekt (9 hp)
Betygsbedömning: För betyget väl godkänd på hela kursen krävs att examinationer om minst 15 högskolepoäng bedömts som väl godkänt, varav minst en av de individuella examinationerna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delmoment 1, Projektets interna dimensioner (15 hp):
- Bryman, A.: Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, 2006
- Northouse, P.: Leadership - theory and practice. Sage Publications, 2007
- Olsson, E.: På spaning efter gruppens själ - Gruppen i teori och praktik. Studentlitteratur, 1998
- Vetenskapliga artiklar enligt anvisningar från undervisande lärare
Delmoment 2, Projektets externa dimensioner (15 hp):
- Blomberg, J.: Projektorganisationen - kritiska analyser av projektprat och praktik. Liber Ekonomi AB, 2003
- Berggren, C. och Lindkvist, L.: Projekt - organisation för målorientering och lärande. Studentlitteratur, 2001
- Nygaard, C. och Bengtsson, L.: Strategizing - en kontextuell organisationsteori. Studentlitteratur, 2002
- Vetenskapliga artiklar enligt anvisningar från undervisande lärare
Kursvärdering
Kursen utvärderas fortlöpande och i anslutning till varje delmoment i muntlig form i diskussion med ansvarig lärare. Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt eller muntligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig lärare arkiveras samt diskuteras med studentrepresentanter vid ett programråd.