Kursplan våren 2011
Kursplan våren 2011
Benämning
Projektledning I
Engelsk benämning
Project Management I
Kurskod
OL102A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-12-15
Gäller från
2011-01-19
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområde ledarskap och organisation på nivån 1-30 hp.
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att skapa, leda och koordinera projekt inom olika typer av organisationer och sammanhang såsom privat, offentlig och ideell sektor.
Innehåll
Studenten tränas i att kunna samarbeta i och leda projektgrupper där olika kompetenser finns representerade. Kursen tar således avstamp i gruppen och dess utveckling i samband med att ett konkret projekt utvecklas under kursens gång. Vikten läggs främst vid grupprocesser och ledarskap samt vid kopplingen mellan modeller, verktyg och analyser.
Kursens innehåll:
- projekt som fenomen och begrepp
- analysredskap och projektverktyg
- grupprocesser och grupputveckling
- projektets inre processer och yttre påverkningar
- strategi med koppling till projekt
- grundläggande organisationsteori
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om och förståelse av:
- vetenskapliga metoder, teorier, modeller och begrepp med relevans för projektledningsområdet
- projektets funktion och relation till omgivande organisationer
- gruppens dynamik och grupprocessens betydelse för projektledning
- omgivningens och intressenters påverkan på projekt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdigheter och förmåga att:
- initiera, planera och genomföra ett projekt
- hantera gruppdynamiska aspekter i projektarbete
- tillämpa teorier, begrepp och modeller såväl i praktiskt projektarbete som i analys av projekt
- värdera projekt som organisationsform i förhållande till allmän organisationsteori
- muntligt och skriftligt kommunicera kunskap
- författa en vetenskaplig rapport i enlighet med gällande krav
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa värderingsförmåga och ett förhållningssätt att:
- kritiskt tillämpa sina kunskaper inom projektledningsområdet
- reflektera kring betydelsen av samarbete och ledarskap i en projektgrupp
Arbetsformer
En central utgångspunkt för kursen är utformningen och genomförandet av ett praktiskt projekt som genomförs i studentgrupper. Projektet utgör grunden för erfarenhetsbaserat lärande där en bred teoretisk referensram kring projektledning och organisering kopplas samman med praktiska erfarenheter av projektarbete.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, projektarbete samt litteraturseminarier. Kursens pedagogiska utgångspunkt ligger i kopplingen mellan teori och praktik, där studenterna utvecklar och genomför egna projekt, som relateras till teorier om projektledning, modeller och grupputvecklingsprocesser.
Föreläsningar och seminarier ca 120 timmar (varav ca 8 tim är obligatoriska), projektarbete inklusive handledning ca 350 timmar, samt självstudietid ca 330 timmar.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom skriftliga rapporter samt en individuell hemtentamen. Rapporterna redovisas muntligen och skriftligen, utarbetas i grupp och baseras på teoriförståelse med koppling till det praktiska projektarbetet.
Krav för godkänd:
Examination 1: Individuellt godkänt bidrag till en skriftlig gruppuppgift (12 hp).
Examination 2: Individuellt godkänt bidrag till en skriftlig gruppuppgift (12 hp).
Examination 3: Godkänd individuell skriftlig examination (6 hp).
För godkänt betyg krävs dessutom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
Betygsbedömning: För betyget väl godkänd på kursen i sin helhet fordras betyget väl godkänd på examination 1 eller 2 och dessutom betyget väl godkänd på examination 3.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Andersen, E.S, Grude, K. V. & Haug, T. (2000). Målinriktad projektstyrning. Studentlitteratur, Lund.
- Backman, M. (2005). Projektledning i strålkastarljuset: en studie av Volvo YCC. Liber, Malmö.
- Björklund, M. & Paulsson, U. (2007). Seminarieboken. Studentlitteratur, Lund.
- Eriksson-Zetterquist, U. och Kalling, T. & Styhre, A. (2005). Organisation och organisering. Liber, Malmö.
- Jansson, T. & Ljung, L. (2004). Projektledningsmetodik. Studentlitteratur, Lund.
- Mintzberg, H., Ahlstrand, B. & Lampel, J. (2008). Strategy Safari: A guided tour through the wilds of strategic management. The Free Press, Harlow.
- Sahlin, I. m.fl. (1996). Projektets paradoxer. Studentlitteratur, Lund.
- Svensson, L. & von Otter, C. (2002). Projektarbete - teori och praktik. Santerus förlag.
- West, M. (2004). Effective Teamwork. Blackwell Publishers.
- Artikelkompendium
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd.