Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Tekniska lösningar, hållbar utveckling och läromedel
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Technical Solutions, Sustainable Development and Teaching Material
Kurskod
NO626B
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-12-21
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för hur människors basbehov tillgodoses i perspektiv av hållbar utveckling och tekniska lösningar. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kännedom och kunskap om läromedels funktion och roll.
Innehåll
Kursens ämnesinnehåll utgår från inflödet av mat, vatten och energi vid till exempelvis en skola samt hur flödet av dessa ser ut och vart det tar vägen. Innehållet studeras i ett historiskt perspektiv och i relation till ett hållbart samhälle. Styrning och utveckling av tekniska lösningar fokuseras där konstruktioner görs och dokumenteras. Ämnesdidaktiska frågor behandlas i sitt sammanhang.
Läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Olika aspekter av läromedel, t.ex. språk- och bildanvändning, digitalisering, genus, jämställdhet och jämlikhet, problematiseras.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- undersöka och analysera in- och utflöden av vatten, mat och energi i exempelvis en skola och diskutera dessa i ett historiskt perspektiv och i relation till ett hållbart samhälle (3hp)
- beskriva och analysera styrning av tekniska lösningar inom samhället (3hp)
- analysera, problematisera och värdera läromedel i relation till ämnesinnehåll samt elevers förståelse och kunskapsutveckling (3hp)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier, studiebesök, experiment, samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation och kompletterande text (Oral Presentation and Complementary Text), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Skriftlig analys (Written Analysis), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på två av proven.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1, 3–5, 7, 9–10. (144s)
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020).Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6 (3.e uppl.). Malmö: Gleerups. Kap. 3–4. (80s)
Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. Kap. 3–5. (70s)
Helldén, Gustav, Högström, Per, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. Kap. 4. (15s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan (3:e uppl.). Malmö: Gleerups utbildning. Kap. 1, 5. (41s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s) Tillgänglig på internet.
Åkerfeldt, Anna, Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (150s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150s)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.