Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: hälsa, energi och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Health, Energy and Sustainable Development
Kurskod
NO238B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO235B Naturorientering, teknik och lärande: Fysik och teknik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap inom naturvetenskap och teknik samt utveckla sin förmåga att kritiskt granska information och ta ställning i hälso-, samlevnads-, hållbarhets- och energifrågor.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från skolår fyra till och med skolår sex.
Innehåll
I kursen behandlas tekniska lösningar med koppling till livsmedel som exempelvis industriell bearbetning av livsmedel, jordbruk, odling i stadsmiljö och hantering av livsmedel. Vidare behandlas grundläggande programmering och i samband med detta genomförs teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.
I kursen behandlas vågrörelse med tillämpning inom akustik och elektromagnetiska vågor. Vidare behandlas energiformer och energisystem med stöd av begrepp som arbete, effekt, energiomvandling, energiprincipen, verkningsgrad och energikvalitet. I kursen identifieras frågor kring energisystem och hållbar utveckling ur såväl ett kemiskt som fysikaliskt perspektiv.
I kursen ingår studier av organ och organsystem samt av människokroppens funktion. Kost och hälsa är en stor del av kursen, men även kopplingen till samlevnad, hållbar utveckling och livets utveckling. Viktiga miljö- och hälsofrågor lyfts fram och diskuteras, exempelvis klimatproblematiken och hur den demokratiska medborgarens medvetna val påverkar människan och hennes omgivning.
Inom kursen ges studenterna möjlighet till att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning samt hur olika aktörer kan samverka kring studenters och elevers lärande när det gäller kost, hälsa, samlevnad och hållbar utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och värdera livsmedelstekniska lösningar
- programmera och styra egna konstruktioner samt dokumentera och värdera process och produkt
- beskriva fysikaliska egenskaper hos ljud och ljus samt hur ljud och ljus uppfattas av människor och djur
- beskriva olika energisystem och energiomvandlingar med hjälp av fysikaliska beräkningar och resonemang
- diskutera aktuella frågor kopplade till hållbarhet med hjälp av fysikaliska förklaringsmodeller samt beskriva energi- och resursfrågor ur lokala och globala perspektiv
- redogöra för matens innehåll och näringsämnenas uppbyggnad, hur valet av kost påverkar människans hälsa och miljö samt metoder för att hantera maten
- förklara uppbyggnad, funktion och samband från celler till organsystemen i människokroppen
- planera och analysera en lektionssekvens utifrån temat kost, hälsa, samlevnad och hållbar utveckling samt reflektera kring sin kunskapsutveckling inom området
- argumentera i hälso-, hållbarhets- och samlevnadsfrågor utifrån naturvetenskapliga och samhälleliga perspektiv, samt kritiskt granska information om mat- och hälsofrågor
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier, studiebesök samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Kursen innehåller obligatoriska praktiska moment.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig och digital presentation (Oral and Digital Presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Examination), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-5.
Prov 3: Skriftlig hemtentamen (Written Take Home Examination), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 6 och 7.
Prov 4: Reflekterande text (Reflective Text), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 8 och 9.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer, 3 uppl: För lärare F-6. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 3) (36 s)
Areskoug Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. (kap. 1, 3-6) (116 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 3 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 4-6) (110 s)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi–om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (120 s) Tillhandahålls i samband med kursstart.
Kungliga Vetenskapsakademien och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s)
Vårdguiden 1177: Kroppens uppbyggnad och funktion. Hämtas från internet.
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (160 s)
Östlind, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg Elsie (2012). Fysik för lärare. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap.12-13, 16) (49 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150-300 s)