Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Fysik och teknik
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Physics and Technology
Kurskod
NO235B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för grundlärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-12-08
Gäller från
2024-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO234B Naturorientering, teknik och lärande: kemi och biologi (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i fysik och teknik samt ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från skolår fyra till och med skolår sex.
Innehåll
Kursen behandlar vardagliga tekniska lösningar med avseende på teknisk funktion, materialval samt användarvänlighet. Vidare behandlas tekniska begrepp och uttrycksformer för kommunikation av tekniska lösningar. I kursen diskuteras teknikutveckling och teknikens roll i samhället samt olika sätt att organisera och anpassa teknikundervisningen till elevers intressen och behov, med speciellt fokus på genusfrågor.
I kursen ingår vanliga väderfenomen och deras orsaker samt fysik i vardagen som rör kraft, lufttryck, materia, densitet, vätskors lyftkraft och astronomi. I kursen diskuteras även hur naturvetenskapliga arbetssätt som systematiska undersökningar och användandet av förklaringsmodeller kan nyttjas i fysikundervisningen.
Inom kursen ges studenterna möjlighet till att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera några grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av ämnesspecifika begrepp, ritningar och konstruktion av modell,
- identifiera teknikens särart både som mänsklig aktivitet och som skolämne samt reflektera kring genusrelaterade frågor inom teknikundervisningen,
- använda fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva fysikaliska fenomen,
- förklara svårigheter när det gäller elevers förståelse av grundläggande begrepp samt föreslå lämpliga arbetsformer för att arbeta med dessa begrepp i fysikundervisningen.
Arbetsformer
Kursen ges som en kombination av campus och distans med fyra campusförlagda utbildningsdagar.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier, studiebesök samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Bedömningsformer
Prov 1: Digital presentation och skriven text (Digital Presentation?and Written Text), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Digital presentation (Digital Presentation), 3,5 hp
I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs, krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer, 3 uppl: För lärare F-6. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 6-9, 180 s)
Grimvall, Göran (2013).Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare skolår. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (140 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 3 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 1-4, 6, 170 s)
Marçal, Katrine (2020). Att uppfinna världen: hur historiens största feltänk satte käppar i hjulet. Stockholm: Mondial. (kap 1-5, 86 s)
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson bokförlag. (320 s)
Östklint, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. Lund. Studentlitteratur. (kap. 1-3, 5-7, 10, 17, 160 s)
Artiklar och elektroniska resurser tillkommer. (ca 100 s)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.