Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Mat och hälsa
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Food and Health
Kurskod
NO232B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-10
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO231B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande, bedömning och undervisning för att kunna undervisa i naturorientering och teknik i ett 4-6 perspektiv. Kursen syftar även till att studenterna ska utveckla förmåga att reflektera kring hur sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan påverka undervisningen. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om bedömning samt hur bedömning kan användas för och av varje elevs lärande.
Kursen syftar även till att studenterna utifrån exemplet mat ska fördjupa sina kunskaper vad gäller grundläggande naturvetenskapliga och tekniska begrepp och processer och hur man använder naturvetenskapliga och tekniska kunskaper för att kritiskt granska information och ta ställning i hälso- och miljöfrågor. Kursens innehåll syftar till undervisning i fysik, kemi, biologi och teknik i årskurs 4 – 6.
Innehåll
Med utgångspunkt i styrdokumenten och med fokus på en likvärdig skola, inkl sociala, språkliga och genusbetingade faktorers betydelse, bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor. Kursen behandlar kunskap om bedömning samt kunskapssynen i skolans styrdokument.
Kursen behandlar vidare planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande.
Näringslära, samt studier av människokroppens funktion och hälsa är en del i kursen. En annan del av kursen handlar om matproduktion. Viktiga hälso- och miljöfrågor lyfts fram och diskuteras. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera hälsofrågor utifrån naturvetenskapliga perspektiv, samt kritiskt granska information kring mat och hälsofrågor (1)
- utifrån tema mat beskriva och förklara tekniska lösningar för matproduktion med hjälp av digital dokumentation (2)
- förklara uppbyggnad, funktion och samband från celler till organsystemen i människokroppen (3)
- beskriva fysikaliska egenskaper hos ljud och ljus samt hur dessa uppfattas av människor och djur (4)
- redogöra för matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan samt metoder för att hantera maten (5)
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i styrdokument och ämnesområdet mat och hälsa (6)
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan (7)
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande (8)
- förklara och diskutera grundläggande begrepp om bedömning och redogöra för olika bedömningssyften (9)
- reflektera över och kritiskt värdera vad sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan betyda för val av innehåll, arbetsformer och bedömning (10)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, självständigt arbete med fråge- och problemformulering. Stöd i arbetet sker bl.a. i form av gemensamma övningar, litteraturseminarium, föreläsningar, experimentellt arbete, laborationer och studiebesök. Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen, 6hp (Written examination, 6 credits)
I detta prov examineras mål 1 och 3 t.o.m. 5 genom att studenten gör en individuell skriftlig tentamen. Mål 2 examineras genom att studenten individuellt skriver en text.
Prov 2: Skriftlig pedagogisk planering, 9hp (Written educational planning, 9 credits)
I detta prov examineras mål 6 t.o.m. 10 genom att studenten individuellt skriver en planering i vilken kursens tema mat och hälsa omvandlas utifrån styrdokumenten till en konkret lärosituation, där också hänsyn tas till olika elevers intressen, förmågor och behov (koppling till VFU). En diskuterande del med koppling till litteraturen ska ingå i planeringen. Till planeringen fogas ett bedömningsunderlag. Till examinationen ingår också att studenten muntligen opponerar på annan students arbete.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på båda delexaminationerna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6. Malmö: Gleerups. (ca 100 s i urval)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. (ca 100 s i urval)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015). Undervisa i teknik. Malmö: Gleerups (160s)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning: vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]. Stockholm: Skolverket. (133 s)
Kroppen – 1177 Vårdguiden: Kroppens uppbyggnad och funktion. (pdf-fil)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk – Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (ca 30 s i urval)
Lindström, Gunnar & Pennlert Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo. (66 s)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (ca 50 s i urval)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur & kultur.
(ca 250 s i urval)
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. (pdf-fil) (47 s)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. (pdf-fil) (73 s)
Skolverket (2006) I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. Stockholm: Skolverket. (pdf-fil) (66 s)
Östklint, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (40 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).