UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion

Engelsk benämning

Science Subjects, Technology and Education: Introduction

Kurskod

NO231B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Inrättandedatum

2011-03-11

Fastställandedatum

2019-06-07

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt ämnesdidaktisk kompetens, relevant för undervisning från skolår fyra till och med skolår sex.

Innehåll

Det ämnesdidaktiska innehållet i kursen har fokus på skolår 4-6.
Kursen har följande innehåll: Naturvetenskapens och teknikens karaktär och betydelse, samt skolans teknik och NO-undervisning; Tekniska system och deras komponenter, teknikens historia samt teknikens roll i samhället; Ekosystem, livets utveckling och livsformer; Kemisk reaktion och ämnens löslighet, samt fasövergångar; Fysik i vardagen, astronomiska fenomen, som jordens och månens rörelser, samt hur dessa är kopplade till våra tidskonstruktioner och årstider; Materia och energi är centrala begrepp som bearbetas på olika sätt; Elevers svårigheter av begreppsförståelse behandlas också i kursen. De naturvetenskapliga arbetssätten är centrala i kursen. Studenten arbetar med egna undersökningar, konstruktioner, exkursioner och studiebesök.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • identifiera naturvetenskapernas och teknikens karaktär, samt argumentera för naturvetenskapens och teknikens roll i skolan (1)
  • förklara svårigheter när det gäller elevers förståelse av grundläggande begrepp inom fysik, kemi och biologi, samt föreslå lämpliga arbetsformer för att arbeta med dessa begrepp med elever i åk 4-6 (2)
  • utifrån egna konstruktioner diskutera tekniska system, deras uppbyggnad och funktion med hjälp av relevanta tekniska begrepp och uttrycksformer. (3)
  • med utgångspunkt från exkursioner, studiebesök och laborationer beskriva ekosystems struktur och dynamik, olika livsformers livsbetingelser, samt redogöra för naturvetenskapens förklaring till livets utveckling på jorden (4)
  • redogöra för ämnens – främst vattens, lufts och metallers – uppbyggnad, egenskaper, omvandlingar och spridning (5)
  • redogöra för fysikaliska fenomen, främst krafter, tryck och astronomi. (6)

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart.

Bedömningsformer

Prov 1: Teknisk konstruktion (Technical construction) och artikel (Article), 5hp
Provet består dels av en individuell presentation, som examinerar lärandemål 3. Dels av en individuellt skriven argumenterande artikel med iakttagande av såväl språkliga som vetenskapliga kriterier. Artikeln examinerar lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig tentamen (Written examination), 10hp
I detta prov examineras lärandemål 2, 4, 5 och 6 genom en individuell skriftlig salstentamen.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs, krävs betyget Väl godkänd på båda delproven. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur:
Andersson, Björn (2008). Grundskolans naturvetenskap. Helhetssyn, innehåll och progression. Lund. Studentlitteratur. (ca 200 s)
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl. Britt & Rosberg Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö. Gleerups. (ca 150 s)
Helldén, Gustav, Högström, Per, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm. Libers förlag. (ca 150 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015). Undervisa i Teknik. Malmö. Gleerups. (180 s)
Sjøberg, Svein (2009). Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik. 3:e uppl., Lund. Studentlitteratur. (ca 150 s)
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm. Carlsson bokförlag. (ca 180 s)
Östklint, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. Lund. Studentlitteratur. (ca 300 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).