Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Introduction
Kurskod
NO231B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-06-18
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt EnB, MaB, NkA, ShA. Se även utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från skolår fyra till och med skolår sex.
Innehåll
Det ämnesdidaktiska innehållet i kursen har fokus på skolår 4-6.
Kursen är indelad i 4 olika teman som löper om ca 2 veckor var. Dessa teman är: Naturvetenskapens och teknikens karaktär och betydelse samt skolans teknik och NO- undervisning; System Jorden; Människan och tekniska samhällssystem som har med vatten, atmosfär och energi att göra; Världsbilden samt livets utveckling. De naturvetenskapliga arbetssätten är centrala i kursen. Studenten arbetar med egna undersökningar, konstruktioner och observationer. Estetiska uttrycksformer ingår i kursen och vissa grundläggande begrepp och teorier som t.ex. materia och energi bearbetas i flera teman. Ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv går också som en tråd genom kursen och det gäller även ett historiskt perspektiv. Genom att studenten ägnar sig åt informationssökning från adekvata digitala källor och genom att en stor del av arbetet äger rum på en lärandeplattform där studenterna både hämtar, kritiskt granskar och lägger ut information digitalt.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera naturvetenskapernas och teknikens karaktär, främst utifrån ett nutidshistoriskt perspektiv, samt exemplifiera och förklara hur ett naturvetenskapligt sätt att beskriva världen skiljer sig från beskrivningsmodeller inom andra vetenskaper samt argumentera för naturvetenskapens och teknikens roll i skolan
- använda fysikens, kemins och biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara valda samband i naturen, miljön och människokroppen
- med utgångspunkt från exkursioner och laborationer beskriva ekosystems struktur och dynamik, beskriva några olika livsformers livsbetingelser, beskriva några ekologiska miljöutmaningar kopplade till luft och vatten samt redogöra för naturvetenskapens förklaring till livets utveckling på jorden
- konkretisera och förklara vanliga astronomiska fenomen som jordens och månens rörelser samt hur dessa är kopplade till våra tidskonstruktioner och årstider
- förklara de svårigheter som finns när det gäller barns förståelse av grundläggande begrepp inom fysik, biologi, kemi och teknik såsom skillnaden mellan kemisk reaktion och fasövergång samt olika ämnens löslighet kopplat till olika tekniska system, och föreslå lämpliga arbetsformer för att arbeta med svårigheterna i undervisningen, gärna med exempel hämtade från vardagslivet
- planera, genomföra och utvärdera lämpliga undersökningar för att få svar på egna och elevers naturvetenskapliga frågeställningar även utifrån adekvata digitala källor
- beskriva valda tekniska material egenskaper och partikulära uppbyggnad samt redogöra för och ge exempel på olika typer av materiaomvandlingar
- kommunicera några grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av digitala skisser och konstruktion av modell
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Bedömningsformer
Examination sker såväl individuellt som i grupp. Det första målet bedöms genom att studenten skriver en individuell, argumenterande text samt ger respons på en studiekamrats text. Mål två, tre och fem bedöms genom en skriftlig tentamen. Mål fyra bedöms genom en skriftlig reflektion byggande på ett framfört rollspel. Sex,sju och åtta bedöms genom muntlig presentation av egna modeller och experiment med efterföljande diskussion. Delar av den sista bedömningen sker i digital form.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur:
Andersson, Björn (2008). Att förstå grundskolans naturvetenskap, Forskningsresultat och nya idéer. Lund Studentlitteratur ISBN: 978 – 91-44-05233-5 (392 s)
Eskilsson, Olle (2001). En longitudinell studie av 10-12-åringars förståelse av materiens förändringar, doktorsavhandling, Göteborgs universitet; kan laddas ner från: http:gupea.ub.se/dspace/bitstream/2077/10513/gupea_2077_10513_2pdf
Harlen, Wynne (2006). Teaching, learning and assessing science. 5- 12. London: SAGE Publications. ISBN: 978-1-4129-0872-6. (235 s
Hewitt, Paul; Lyons, Suzanne; Suchocki, John;Yeh, Jennifer (2007). Conceptual Integrated Science. San Francisco: Pearson, Addison Wesley
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger; Vikström, Anna (2010). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag (224 s)
Lindstedt Inger (2010). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund Studentlitteratur
Krigsman, Thomas; Nilsson, Bodil;Wahlström, Ebba (2002). Kemiskafferiet,ett studiematerial i kemi för tidigareårslärare; kan laddas ner från:www.krc.su.se/page.php?pid=179
Sellgren, Germund(2005). Naturpedagogik. Lund: Ekelunds förlag (246 s)
Sjöberg Svein (1998). Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik. (Fem) Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144009995 låneex på biblioteket
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson bokförlag (325 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Internetsidor:
Dino, diagnosmaterial för formativ bedömning i NO F-6 (2011). www.skolverket.se
IT för pedagoger (2011). www.itforpedagoger.skolverket.se
multimedia.skolverket.se
Myller av liv (2011). www.mylleravliv.se
Naturskolan i Lund (2011). www.naturskolan.lund.se
Resurscentrum för biologi. www.bioresurs.uu.se
Resurscentrum för fysik (2011). www2.fysik.org
Resurscentrum för kemi (2011). www.krc.su.se/page.php?pid=179
Resurscentrum för teknik (2011). www.liu.se/cetis/
Sjukvårdsupplysningen (2011). www.sjukvardsupplysningen.se
Valbar litteratur:
Andersson, Björn (2008). Grundskolans naturvetenskap. Helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur (226 s)
Dahlstrand Lars (2011). Kemins grunder för gymnasieskolan. Brantevik: D&D förlag AB
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.