Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
NO och teknik för lärare, åk 1-6, II
Engelsk benämning
Science Subjects and Technology for Teachers, School year 1-6, II
Kurskod
NM173F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-04-23
Gäller från
2019-04-23
Behörighetskrav
Kursen kräver förkunskaper motsvarande kursen NM172F NO och teknik för lärare, åk 1-6, I
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna utifrån vardagliga företeelser fördjupar sin kompetens att planera, leda och utvärdera undervisningen i naturvetenskap och teknik i grundskolans årskurs 1-6 i enlighet med styrdokumenten i Lgr 11.
Innehåll
Kursen fokuserar energi och materia i olika vardagliga perspektiv. Kroppen och kroppens organ är ett sådant, i vilket organsystemen ses som en enhet för att visa hur de arbetar tillsammans med att lösa kroppens behov av energi och materia. Vardagsföreteelser som exempelvis mat samt bränslen till transportmedel och uppvärmning av bostäder belyses med hjälp av kunskaper från biologins, kemins, fysikens men också teknikens områden. I kursen ingår även aktuell ämnesdidaktisk forskning, t ex barns vardagsföreställningar om naturvetenskapliga och tekniska fenomen. Betydelsen av formativ och summativ bedömning för utvärdering och som hjälp för elevens utveckling behandlas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara sambanden mellan olika organsystem i kroppen avseende kroppens energi- och materiahantering och därvid särskilt beakta behovet av mat, sömn och motion
- redogöra för några tekniska system och hur de används inom olika samhällsfunktioner
- analysera och förklara några företeelser i det vardagliga livet sett ur kemisk och fysikalisk synvinkel och med hjälp av experiment
- utifrån ämnesdidaktisk forskning utarbeta en undervisningssekvens med fokus på materia och energi i olika naturvetenskapliga och tekniska sammanhang och som inbegriper bedömning av elevers lärande
- reflektera över och värdera naturvetenskapens roll i lärande för hållbar utveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, experimentellt arbete, litteraturseminarier och arbete individuellt och i grupp. Kursen går som kombinerad campus och distanskurs.
Bedömningsformer
Studenten examineras genom en skriftlig salstentamen (mål 1, 3 och 5), en muntlig presentation med reflektion (mål 2) samt en skriftlig undervisningsplanering (mål 4).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Gleerups. (190 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Nilsson, Karin & Sallnäs, Dora (2015). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare F-6. Gleerups. (317 s)
DINO, diagnosmaterial för formativ bedömning i NO F-6 (2011): kan nås via www.skolverket.se
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäck, utforska, lära. Liber. (178 s)
Grettve, Anna; Israelsson, Marie och Jönsson, Anders (2014) Att bedöma och sätta betyg. Natur och kultur (212s)
Hasslöf, Helen (2009) Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö kommun (37s)
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger och Vikström, Anna (2015) Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Libers förlag (valda delar, ca 160s)
Johansson, Myrtel; Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (160 s).
Lindegren, Roger (2007). När kemin stämmer. Studentlitteratur (206s) valda delar
Utöver ovanstående litteratur kan dagsaktuell litteratur tillkomma
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.