Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
NO och teknik för lärare, åk 1-6, I
Engelsk benämning
Science Subjects and Technology for Teachers, Schoolyear 1-6, I
Kurskod
NM172F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-02
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b / 1a1+1a2 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 1-6, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från årskurs ett till om med årskurs sex i grundskolan.
Innehåll
I kursen behandlas naturvetenskapens karaktär samt varför naturvetenskap och teknik ska finnas i skolan.
Studenterna arbetar i den nära omgivningen med särskilt fokus på vanliga växter och djur, deras livsbehov och livscykler i ett ekologiskt sammanhang.
Djurens och växternas olika anpassningar till årstider behandlas samtidigt som själva årstidsbegreppet får sin förklaring i jordens rörelser i förhållande till solen. Även andra tidskonstruktioner, som natt och dag samt månad, förklaras med hjälp av astronomiska fenomen. I detta sammanhang behandlas också kraft, rörelse och väderfenomen.
I kursen arbetas det också med olika tekniska funktioner och konstruktioner. Vissa grundläggande begrepp och teorier som t.ex. materia och energi, bearbetas i olika kontexter, bl a i sammanhang av fasövergångar och löslighet i makro- och mikroperspektiv. Studenten ges under kursen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens genom att studenterna ägnar sig åt informationssökning från adekvata digitala källor och genom att en stor del av arbetet äger rum på en lärandeplattform där studenterna både hämtar, kritiskt granskar och lägger ut informationen digitalt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• kunna argumentera för naturvetenskapens och teknikens närvaro i skolan samt kunna beskriva naturvetenskapens karaktär
• kunna beskriva vanliga livsformers livsbetingelser och livscykler i ett ekologiskt sammanhang inkluderande energi- och materiahantering
• kunna konkretisera och förklara vanliga astronomiska fenomen samt krafter, rörelser och väderfenomen
• kunna konkretisera och förklara kemisk reaktion, fasövergång samt olika ämnens löslighet beaktande både makro- och mikroperspektiven
• kunna kommunicera några grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av digitala skisser och konstruktion av modell
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, exkursioner, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, hemexperiment, samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Undervisningen bedrivs på svenska.
Obligatoriska moment finns och delges av kursledare vid kursstart.
Bedömningsformer
Mål 1 examineras genom en hemtentamen.
Mål 2, 3 (kunna konkretisera och förklara krafter, rörelser och väderfenomen) och 4 examineras genom en salstentamen.
Mål 3 (kunna konkretisera och förklara vanliga astronomiska fenomen) examineras genom en hemtentamen.
Mål 5 examineras genom en gestaltning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt och Rosberg, Maria (2013 eller 2018). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (190 s)
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger och Vikström, Anna (2015) Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag (valda delar, ca 160s)
Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red.) 2012. Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (112 s)
Johansson, Myrtel och Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (160 s).
Östklint, Olle; Johansson, Sverker och Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. Lund: Studentlitteratur
Utöver ovanstående litteratur kan annan litteratur tillkomma
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).