Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Naturkunskap och lärande: Fysik och kemi i vardagen
Engelsk benämning
Natural Science and Education: Physics and Chemistry in Everyday Life
Kurskod
NL228C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-03-15
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B + Samhällskunskap A + Matematik C + Naturkunskap B (kan ersättas av BiA+FyA+KeA)
Eller
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 + Matematik 3b (alternativt Matematik 3c) + Naturkunskap 2 (kan ersättas av Biologi 1 + Fysik 1a alternativt Fysik 1b1+1b2 + Kemi 1)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Studenten ska utveckla kunskaper kring grundläggande fysikaliska och kemiska begrepp och modeller, samt tillämpningar av dessa i vardag och samhälle. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla en förståelse för naturvetenskapernas didaktik och kontextbaserad undervisning.
Innehåll
I kursen introduceras professionsämnet Naturkunskap och lärande, bland annat behandlas naturkunskapsämnets ämnesplan i Lgy11 och progressionen i både ämne och ämnesdidaktik, mellan och i ämnets sex kurser. Den klassiska mekanikens teori och begreppsbildning kring rörelse (en- och tvådimensionell), orsak och verkan samt rörelsemängd behandlas.
Grundläggande begrepp med syfte att skapa en förståelse för organiska och biokemiska molekyler, deras uppbyggnad samt reaktionsmekanismer behandlas med fokus på mat, kost och hälsa och kostens påverkan på miljön.
Modeller för att förstå och beskriva naturvetenskapliga fenomen i vardagliga och samhälleliga kontexter studeras ochelevers föreställningar och lärande om världen problematiseras. Vidareanvänds modeller för analys och design av undervisning i naturkunskap.
Genom laborativt arbete tränas både eget handhavande och metodik för laborativt arbete med elever.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva, förklara, tillämpa och reflektera över i kursen behandlade fysikaliska och kemiska begrepp och modeller
- identifiera, beskriva och förklara det naturvetenskapliga innehållet i vardagsfenomen och händelser
- beskriva och diskutera naturkunskapsämnets karaktär och innehåll med utgångspunkt i läroplanen, elevers relation till ämnet samt ämnets plats i gymnasieskolan
- ge exempel på undervisning som kan främja elevers kunskapsutveckling i naturkunskap
- behärska grundläggande laboratoriemetodik
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, övningar, laborationer, undersökningar, grupparbete, litteraturseminarier, gestaltningar och datorbaserat lärande. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande. Laborationer och seminarier utgör obligatoriska moment i kursen.
Bedömningsformer
Prov 1: Individuell salstentamen, 9 hp (Written Examination, 10 credits). I detta prov examineras mål 1 och 2 genom en skriftlig salstentamen.
Prov 2: Muntlig presentation och laborativ examination, 6 hp (Oral Presentation and Laboratory Examination, 6 credits). I detta prov examineras lärandemål 3-4 genom en muntlig presentation. Lärandemål 5 examineras genom en laborativ examination.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget väl godkänd (VG) krävs VG på prov 1 och 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Björn (2008) Att förstå skolans naturvetenskap – Forskningsresultat och nya idéer. Lund; Studentlitteratur. (Kapitel 1-6, 17, 19) (140 s). (boken används i fler kurser)
Andersson, Björn (2011). Att utveckla undervisning i naturvetenskap – kunskapsbyggande med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 1-7) (70 s). (boken används i fler kurser)
Andrée, Maria (2012) Vardagsanknytning som pedagogiskt redskap. I: Strömdahl, H. & Tibell, L. (Red.) Skola och naturvetenskap (15 s) (finns för utlåning)
Christensson, Camilla & Sjöström, Jesper (2014). Chemistry in context: analysis of thematic chemistry videos available online. Chemistry Education Research and Practice, 15(1), 59-69.
Hellberg, Annika (2013) Så arbetar du med kemikalier i skolan. Arbetsmiljöverket (138 s) (finns för utlåning)
Heller, Douglas P. & Snyder, Carl H. (2015) Visualizing everyday chemistry. John Wiley & Sons Ltd (Kapitel 1-8, 10-11 och 14) (360 s)
Hewitt, Paul (2013) Conceptual Physics Fundamentals. Pearson New International Edition (Kapitel 3-5 och 7) (90 s). (boken används i fler kurser)
Jakobsson, Gunilla (2003) Vardagskemi. Lund; Studentlitteratur (200 s)
Wickman, Per-Olof & Persson, Hans (2015) Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan - en ämnesdidaktisk vägledning. Liber (Kapitel 1, 2 och 4) (130 s). (boken används i fler kurser)
Artiklar, webbsidor och stencilerat material (ca 150 s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).