Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Naturkunskap och lärande: Kropp och hälsa
Engelsk benämning
Natural Science and Education: Human Body and Health
Kurskod
NL224C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-22
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204C Globala utmaningar i en ämneskontext (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper inom ämnesområdet människokroppen och hälsa, förståelse för hur egenskaper ärvs från en individ till avkomman samt utveckla relevant ämnesdidaktisk kompetens för undervisning i gymnasieskolan.
Innehåll
I kursen behandlas samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi. Information om hälsofrågor granskas ur ett naturvetenskapligt perspektiv och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om kropp och hälsa behandlas. Normer rörande människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna förklara samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi på cellnivå och organsystemnivå (1)
- kunna redogöra för kroppens kemi utifrån balans- och obalansperspektiv (2)
- kunna redogöra för hur gener uttrycks i form av proteiner och hur genetiska egenskaper ärvs(3)
- kunna kritiskt granska information om hälsofrågor utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, samt problematisera och diskutera olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan (4)
- kunna analysera och diskutera forskningsresultat gällande ungdomars föreställningar om människokroppen, samt föreslå hur dessa föreställningar kan utmanas i undervisningssituationer (5)
- kunna planera och genomföra en laboration med utgångspunkt i kursens innehåll och ämnesdidaktiska perspektiv (6)
- kunna problematisera och reflektera över normer rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa (7)
Arbetsformer
Kursen utgår från studerandeaktiva, undersökande och utmaningsbaserade arbetssätt. Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, gruppövningar, projektarbete, seminarier, självstudier och studiebesök. Seminarier och laborationer utgör obligatoriska moment i kursen.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen, 9 hp (Written Examination, 9 credits) I detta prov examineras mål 1 - 4 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Muntlig presentation och reflekterande text, 6 hp (Oral Presentation and Reflective Text, 6 credits) I detta prov examineras lärandemål 5 och 6 genom en muntlig gruppresentation.
Lärandemål 7 examineras genom en individuell reflekterande text. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla Väl godkänt på hel kurs krävs Väl godkänt på både prov 1 och 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur. (ca 20 s i urval).
Bolander, Eva (2009). Risk och bejakande Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV. Linköping Studies in Pedagogic Practices No. 9 Linköping Studies in Behavioural Science No. 141 (224 s).
Ehinger, Magnus och Ekenstierna, Linda (2008). Bioteknik – från DNA till protein. Lund: Studentlitteratur. (ca 60 s)
Henriksson, Olle & Rasmusson, Margareta (2013) Fysiologi med relevant anatomi. Lund: Studentlitteratur. (ca 300 s)
Larsson, Camilla och Johnsdotter, Sara (2015) Sexuell hälsorådgivning i en mångkulturell kontext. Röster från unga svensksomaliska kvinnor. Malmö högskola, FOU Rapport 2015:2 (ca 30 s i urval) (pdf)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (120 s)
Skolverket (2013) Sex- och samlevnadsundervisning i gymnasieskolan. Sexualitet, relationer och jämställdhet i de gymnasiegemensamma ämnena.(ca 60 s) (pdf)
Tikkanen, Ronny Heikki; Abelsson, Jonna och Forsberg, Margareta (2011). UngKAB09, Kunskap, attityder och sexuella handlingar bland unga. Skriftserien 2011:1. Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete.
(liu.divaportal.org/smash/get/diva2:207427/FULLTEXT01.pdf) (200 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.