Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Naturvetenskaplig metod: datainsamling och analys av miljötillstånd
Engelsk benämning
Science Methods: Data Collection and Analysis of Environmental Quality
Kurskod
MV224A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2021-02-15
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6C/A6c.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Miljövetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Syfte
Kursen syftar vidare till att den studerande utvecklar grundläggande färdigheter i naturvetenskapligt inriktad miljövetenskaplig metod, kvantitativ och kvalitativ datainsamling samt analys, utvärdering och kommunikation. Vidare syftar kursen till att studenten kan tolka en naturvetenskaplig undersökning och resultat ur ett teoretiskt perspektiv.
Innehåll
Kursen introducerar studenten i praktiska metoder och verktyg för att mäta, kartlägga och analysera miljötillstånd och därigenom utvecklar den studerande en beställar- och bedömningskompetens i naturvetenskapliga miljöfrågor. En miljövetenskaplig fältstudie baserad på en för problemet relevant naturvetenskaplig metod utförs, analyseras och kommuniceras.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för korrekt användning av och tillämpa kvalitativ och kvantitativ naturvetenskapligt inriktad miljövetenskaplig metod
2. redogöra för och använda säkerhetsföreskrifter och lagstiftning för naturvetenskapligt mätnings- och laboratoriearbete
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
3. planera och genomföra en miljövetenskaplig fältstudie baserad på naturvetenskaplig metod
4. reflektera och kommunicera det studerade miljöproblemet utifrån ett teoretiskt perspektiv
5. framställa en skriftlig produkt, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
6. reflektera över vad som är styrkor och svagheter med naturvetenskaplig metodik samt dess etiska aspekter
7. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt kunna utveckla sin kompetens i att sammanställa aktuellt forskningsläge inom valt fördjupningsområde inom miljövetenskapen
8. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Arbetsformer
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Bedömningsformer
Laborationer och fältarbete (3,5 hp) (mål 1-3, 7) (UG)
Individuellt skriftligt prov (2,5 hp) (mål 1-2, 4, 6 och 8) (UG)
Muntlig presentation med skriftlig produktion (1,5 hp) (mål 4-6) (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Vetenskapliga artiklar och övrigt material som tillhandahålles av kursansvarig.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen