Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Miljöpsykologi och -metod
Engelsk benämning
Environmental Psychology and Methods in Environmental Psychology
Kurskod
MV223A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2021-02-15
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6C/A6c.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Miljövetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande teoretisk kunskap om samspelet mellan människa och miljö ur ett individperspektiv och att ge förståelse för miljöpsykologiska perspektiv på individers normer, attityder och beteenden. Vidare skall kursen ge kännedom om grundläggande miljöpsykologiska metoder och tillämpningar.
Innehåll
Miljöpsykologi studerar relationen mellan människan och människans omgivande miljö samt naturen från ett psykologiskt perspektiv. Kursen tar upp teorier och metoder för att undersöka och analysera samspelet mellan människa och miljö ur ett individperspektiv samt hur normer, attityder och beteenden kan uppstå och förändras.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för vanliga miljöpsykologiska teorier kopplade till individers normer, attityder, uppfattningar samt beteende och förändring av dessa
2. redogöra för vanliga miljöpsykologiska teorier kopplade till människans uppfattning av sin miljö i relations till miljöetiska teorier
3. redogöra för vanliga miljöpsykologiska metoder
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. använda en kombination av miljöpsykologiska och miljöetiska teorier för att identifiera, analysera och problematisera individers beteende
5. kritiskt reflektera kring individers normer, attityder, uppfattningar samt beteende och möjligheter till förändring av dessa
6. utföra en miljövetenskaplig undersökning med grund i miljöpsykologiska teorier och metoder
7. producera skriftlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
8. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna sina egna och andras normer, attityder samt beteenden i förhållande till aktuella miljöfrågor samt dessas etiska aspekter
9. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
10. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt kunna utveckla sin kompetens i att sammanställa aktuellt forskningsläge inom valt fördjupningsområde inom miljövetenskapen
Arbetsformer
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Bedömningsformer
Tre seminarier med skriftlig inlämning och aktivt deltagande (4,5 hp) (mål 1, 3, 5, 7 & 8) (UV)
Undersökning – planering, genomförande och rapportering (3 hp) (mål 2-6, 8-10) (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på 4,5 hp av hela kursens delmoment.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Eriksson Barajas, K., Forsberg, C. & Wengström, Y. (senaste upplagan). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap: Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Natur & Kultur Akademisk. ISBN 978-9-127-13411-9.
- Karlsson, O. (red.). (senaste upplagan). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. ISBN 978-91-47-11149-7. Fjärde upplagan, första tryckningen.
- Nilsson, A & Martinsson, J. (senaste upplagan). Attityder till miljöfrågor. Studentlitteratur AB.ISBN:9789144055749
- Steg, L. & de Groot, J. I. M. (senaste upplagan). Environmental Psychology – An introduction. Wiley-Blackwell. 978-1-119-24108-9
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.