Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Miljöpolitik och medborgarskap
Engelsk benämning
Environmental Politics and Citizenship
Kurskod
MV214A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2021-05-10
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6C/A6c.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Miljövetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Syfte
Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskap om politiska system, strukturer och miljöpolitik i Sverige, på EU-nivå och globalt. Vidare syftar kursen till att ge en bild av miljörörelsens framväxt främst ur ett statsvetenskapligt perspektiv. Vidare ska den studerande utveckla kunskap och förståelse i att anlägga ett statsvetenskapligt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskap.
Innehåll
Kursen innehåller en introduktion till statsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller om makt och demokrati samt en fördjupning i dagens politiska system inklusive miljöpolitiska aspekter och agendor. Kursen innehåller en orientering om miljöpolitikens och miljörörelsens framväxt där miljöpolitiska problem belyses ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv som inbegriper hållbar utveckling ur det miljövetenskapliga fältets perspektiv.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för politiska strukturer på lokal, nationell och global nivå
2. redogöra för miljörörelsernas och den moderna miljöpolitikens framväxt
3. redogöra för svenska- och EU-myndigheters roller i miljöarbetet
4. redogöra för begreppet hållbar utveckling och dess framväxt ur ett miljöpolitiskt perspektiv samt begreppskoppling till miljörörelsens framväxt och miljöpolitiken idag
5. förklara betydelsen av ett engagerat medborgarskap för ett demokratiskt samhälle
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
6. identifiera de politiska intressen och konflikter som relaterar till ett miljöproblem
7. identifiera de politiska aktörer, myndigheter samt icke-statliga organisationer som relaterar till ett miljöproblem
8. relatera och reflektera över de olika betydelserna och tillämpningarna av begreppet hållbar utveckling i förhållande till politiska strukturer.
9. redogöra översiktligt för hur miljöpolitikens form och innehåll samt hur medborgerligt engagemang i miljöfrågor har ändrats sedan miljöfrågorna blev en del av politiken
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
10. utarbeta ett förhållningssätt till hur politik, genom demokratiskt medborgarskap, kan hantera och förebygga miljöproblem och reflektera över sin egen roll som medborgare
11. reflektera kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Arbetsformer
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Bedömningsformer
Individuell skriftligt prov (7,5 hp) – mål 1-11 (UV)
Slutbetyg för hela kursen baseras på betyget för det individuella skriftliga provet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- UN General Assembly. (2015). Transforming our world: the Agenda 2030 for Sustainable Development (RES/70/1).
- Connelly, J., Smith, G., Benson, D. & Saunders, C. (2012). Politics and the Environment. (Third edition). Routledge, Milton Park. ISBN 978-04-15-57211-8
- Kjellgren, A. & Bernitz, U. (2014). Introduktion till EU. Upplaga 5. Norstedts Juridik, Stockholm. ISBN: 9789139206897 (alternativt (2018) upplaga 6. ISBN: 978-913920812-9)
- Miller, G. & Spoolman, S. (senaste upplagan). Living in the Environment. Cengage Learning Inc.
- Norén Bretzer, T. (2017). Sveriges politiska system. Studentlitteratur, Lund. ISBN 978-91-44-11551-1
- Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (2019). Människa och miljö – en praktisk vägledning för projekt. 3:e upplagan. Studentlitteratur, Lund.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.