Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter
Engelsk benämning
Reading, Writing and Discussing Texts in Environmental Studies
Kurskod
MV211A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2023-08-21
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Miljövetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp.
Ingår i programmet Miljöprogrammet - Människa, Miljö, Samhälle
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska orientera sig och få grundläggande färdigheter i miljövetenskapens akademiska genrer, skrivtraditioner och olika ämneskulturer inklusive dessa vetenskapsteoretiska perspektiv. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar ett reflekterande förhållningssätt till miljövetenskapliga texter och till sitt eget lärande.
Vidare syftar kursen till att ge studenten möjligheter att förbättra sin läsförmåga avseende miljövetenskapliga texter och utveckla sitt akademiska skrivande.
Innehåll
Kursens introducerar vetenskapligt skrivande och läsande för olika akademiska genrer samt ämneskulturer inom miljövetenskap, bibliotekskunskap och informationssökning, källkritik samt muntlig och skriftlig presentation. Fokus ligger på att läsa, skriva och analysera miljövetenskapliga texter i kombination med en orientering kring grundläggande centrala vetenskapsteoretiska perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för grundläggande kännedom om vetenskapsteoretiska perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet
2. använda grundläggande kunskap om biblioteksresurser, informationssökning och källkritik
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
3. söka och reflektera källkritiskt över primärt och sekundärt källmaterials informationsvärde och användbarhet inom olika genrer
4. producera skriftliga rapporter utformade enligt specificerade genrer inom miljövetenskapen, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling samt
5. diskutera frågeställningar och problemformuleringar inom det miljövetenskapliga fältet, på grundläggande nivå, utifrån given litteraturs innehåll
6. muntligen presentera en sammanfattning av en skriftlig rapport
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
7. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna
8. på, en grundläggande nivå, kritiskt läsa, granska och analysera andras och egna texter
9. reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Arbetsformer
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning, kunskapsinhämtning och textproduktion och –analys.
Bedömningsformer
Seminarium med skriftlig inlämning (2 hp) – mål 1-8 (UV)
Individuellt skriftligt prov (3,5 hp) – mål 1-4 och 8-9 (UV)
Diskussionsseminarium (1 hp) – mål 5 och 8-9 (UG)
Muntlig presentation (1 hp) - mål 6 och 9 (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på 5,5 hp av hela kursens delmoment.
Kurslitteratur
- Bergman, M. (2022). Att studera på högskolan. Studentlitteratur, Lund
- Bie, K. (2009). Reflektionshandboken. Gleerups Utbildning AB.
- Hultman, M. (2005). Att förstå risker -en översikt av olika kunskapsperspektiv. (kbm:s forskningsserie | nr 8). Krisberedskapsmyndigheten (KBM).
- Ingemann, J.H. (2016). Vetenskapsteori för samhällsvetare. Gleerups Utbildning AB, Malmö.
- Karlsson, O. (red.). (2017 häftad eller 2018 e-bok). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber, Stockholm.
- Lindstedt, I. (2015). Talarens hantverk - Att göra framgångsrika presentationer. Studentlitteratur, Lund.
- Lindstedt, I. (2013). Textens hantverk: Om retorik och skrivande. Studentlitteratur, Lund
- UN General Assembly. (2015). Transforming our world: the Agenda 2030 for Sustainable Development (RES/70/1).
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer med fokus på miljövetenskap tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 250 sidor).
Kurslitteraturen på kurserna MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi samt MV214A Miljöpolitik och medborgarskap används som referenslitteratur.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.