Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Naturkunskap med miljöperspektiv
Engelsk benämning
Science in Environmental Perspective
Kurskod
MV133A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-10
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
MV102A Miljövetenskap I alternativt MV102B Miljövetenskap: Grundkurs
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Miljövetarprogrammet - Människa, miljö, samhälle (SGMMS).
Syfte
Kursens syfte är att studenten tillgodogör sig en naturvetenskaplig orientering om det moderna samhällets miljö- och naturresursproblem, dess grunder, orsaker, förlopp, upptäckt och möjliga hantering. Kursen är till övervägande del naturvetenskapligt inriktad, men relaterar även till samhällsvetenskapliga, humanistiska och tekniska kunskapsområden. Kursen introducerar studenten i praktiska metoder och verktyg för att mäta, kartlägga och analysera miljötillstånd, och syftar därigenom till att den studerande utvecklar en beställar- och bedömningskompetens i naturvetenskapliga miljöfrågor.
Innehåll
Kursen är indelad i tre delmoment.
Grundläggande naturkunskap
Delmomentet ger en introduktion till aktuella miljö- och naturresursproblem ur ett naturvetenskapligt och tekniskt perspektiv.
Praktiska övningar
Naturvetenskapliga mätnings- och analysmetoder behandlas samt gällande säkerhetsföreskrifter för naturvetenskapligt mätnings- och laboratoriearbete. I de praktiska övningarna ingår laborationer, exkursioner och seminarier med fokus på att mäta och tolka miljötillstånd. De praktiska övningarna ger färdigheter i att mäta, upptäcka och tolka olika mätparametrar som kan indikera ett bra/dåligt miljötillstånd eller som kan användas för att följa en pågående förändringsprocess inom en naturmiljö. Slutligen utvecklar studenten praktisk kunskap om informationssökning, arbete med offentligt arkivmaterial samt källkritik.
Projektarbete
Projektarbetet ger en fördjupning och problematisering av hur miljöproblem kan mätas, upptäckas och tolkas, vilket också analyseras i ett historiskt perspektiv. Vidare problematiseras de olika vetenskapliga mätteknikernas svagheter och styrkor. I delmomentet ingår studiebesök och/eller fältarbeten med praktiska mätmoment, informationssökning med olika tekniker samt träning i att förmedla mätresultat till lekmän och experter inom andra områden, t.ex. politiker i miljönämnder. Slutligen ges en introduktion till muntlig och skriftlig presentation av empiri och bedömning av en plats miljöproblem.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning förväntas den studerande kunna redogöra för:
- några av de viktigaste nutida miljö- och naturresursproblemen, dess orsaker och förlopp i ett naturvetenskapligt och historiskt sammanhang
- de viktigaste evolutionsbiologiska processerna, ekologiska sammanhangen, samt fysikaliska och kemiska processer som kan fungera som förklaringsgrund för naturmiljöproblem, speciellt i och kring urban miljö
- några av de centrala begreppen och teorierna inom ämnesområdet naturkunskap
- några av de vanligaste förekommande verktyg som kan användas för att mäta, kartlägga och analysera miljöproblem ur en naturvetenskaplig samt teknisk synpunkt
- gällande säkerhetsföreskrifter för naturvetenskapligt mätnings- och laboratoriearbete
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning förväntas den studerande kunna:
- tillämpa olika miljövetenskapliga mättekniker
- utföra och bedöma enklare naturvetenskapliga och/eller tekniska naturmiljöundersökningar
- uppvisa färdighet att iaktta gällande säkerhetsföreskrifter för naturvetenskapligt mätnings- och laboratoriearbete
- reflektera över en naturmiljös miljötillstånd och bedöma det utifrån empiriskt material samt kombinationer av biologiska, fysikaliska och kemiska teorier
- reflektera över miljövetenskapliga mätteknikers användningsområden och begränsningar
- uppvisa färdighet i skriftlig och muntlig rapportering av naturvetenskapliga studier
- uppvisa färdighet i informationssökning och källkritik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning förväntas den studerande kunna:
- värdera och förmedla innehållet i naturvetenskapliga rapporter till såväl lekmän som till experter inom andra områden
Arbetsformer
Kursen bygger på studentaktivt och problemorienterat lärande. Undervisningen utförs delvis i studentstyrda handledningsgrupper. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas studenterna att arbeta självständigt individuellt och i grupp med informationssökning, kunskapsinhämtning och rapportering kring de fortlöpande uppgifterna.
Föreläsningar ca 50 timmar. Obligatoriska laborationer, exkursioner, seminarier och projektarbete ca 180 timmar. Presentationer inför grupp ca 10 timmar. Självständigt arbete ca 160 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänd:
- Individuell tentamen i grundläggande naturkunskap (5 hp)
- Praktiska övningar, laborationer, seminarier och övrigt obligatoriskt arbete (5 hp)
- Projektarbete (5 hp)
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (15 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på minst 10 hp av hela kursens delmoment.
Obligatoriska moment i form av laborationer, exkursioner, seminarier och projektarbete har, då dessa är resursintensiva, ett begränsat antal examinationstillfällen till två tillfällen per kurstillfälle (ett ordinarie och ett omexaminationstillfälle).
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Björndahl, G., Borg, J. & Thyberg, M.l. (2003). Miljökunskap. Liber AB, Stockholm.
- Bydén, S., Larsson, A. & Olsson, M. (2003). Mäta vatten. Undersökningar av sött och salt vatten. Göteborgs universitet, Göteborg. (3:e upplagan)
- Byström, J. & Byström, J. (2011). Grundkurs i statistik. Natur och Kultur, Stockholm.
- Johansson, B. (2006). Giftfri miljö: utopi eller verklig chans? Forskningsrådet Formas, Stockholm
- Ottosson, M. & Ottosson, Å. (2006). Upptäck Biologi. Sverige. Liber AB, Stockholm.
- Miljövetenskap, Urbana studier, Malmö högskola. Säkerhetsföreskrifter. Senaste upplagan.
- Wright, R.T. & Boorse, D. F. (2010). Environmental Science: Toward a Sustainable Future, Pearson Education (11:e upplagan).
- Kompendier (tillhandahålles).
- Ytterligare litteratur för projektarbetet kan tillkomma.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.