Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Miljöarbete i teori och praktik
Engelsk benämning
Environmental Work in Theory and Practice
Kurskod
MV132A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-03-08
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Minst 22,5 hp slutförda på kursen MV108A Miljövetenskap II.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbarkurs i Miljövetarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att möjliggöra för den studerande att utveckla kunskap om samt praktisk erfarenhet av hur företag, myndigheter och andra organisationer hanterar miljöfrågor i den dagliga verksamheten. Kursen ska därigenom möjliggöra en inblick i arbetsplatsens organisation, mål och praktiska verksamhet. Vidare ska kursen möjliggöra för den studerande att tillämpa och utveckla sina befintliga kunskaper och färdigheter inom området miljö och hållbar utveckling.
Innehåll
Kursen innehåller två alternativ för genomförande av de lärandemoment som förläggs utanför högskolan. Enligt det första alternativet kan enskilda studerande själva anordna en praktikplats på ett företag, en myndighet eller en annan organisation som etablerat eller påbörjat någon form av miljöarbete. Enligt det andra alternativet kan mindre grupper av studerande genomföra ett projekt med miljöinslag i samarbete med en eller flera partnerorganisationer. Gemensamt för de två alternativen är att alla studerande deltar under en slutlig återrapportering och redovisning.
Praktikplatsalternativet:
Ett praktikprogram upprättas i samråd mellan den studerande, värdorganisationen och kursansvarig lärare. Studenten ska föra en dagbok under sin praktik, där det går att kontrollera vad studenten gör/har gjort och ser hur väl den genomförda praktiken överensstämmer med det upplagda praktikprogrammet. Det exakta innehållet i praktikprogrammet kan komma att variera från fall till fall, men följande rubriker kan tjäna som exempel:
- kännedom om organistation inklusive målsättning, produkter, beslutsområde, mm
- miljöarbete och miljöledningskännedom
- omvärldsanalys
- miljökommunikation
- egen arbetsuppgift
- praktikerfarenheter satt i relation till arbetsmarknaden för miljövetare samt den studerandes egna intressen
Efter avslutad praktik ska studenten författa en rapport om sina erfarenheter. En del av rapporten ägnas åt att jämföra teoretiska argument och modeller med det upplevda och genomförda praktiken. En del av rapporten ägnas åt studentens reflektioner kring sitt eget lärande, där lärandemålen i kursen utgör ett ramverk för dessa reflektioner.
Projektgruppsalternativet:
En projektplan upprättas i samråd mellan de studerande i projektgruppen, kursansvarig och representanter från partnerorganisationerna. Studenterna som ingår i projektet uppdaterar och utvärderar projektplanen kontinuerligt under kursen. Det exakta innehållet i projektplanen kan komma att variera från fall till fall, men följande rubriker kan tjäna som exempel:
- mål och syfte
- tidtabell och planering
- omvärldsanalys
- miljökommunikation
- resultat
- projekterfarenheter satt i relation till arbetsmarknaden för miljövetare samt den studerandes egna intressen
Efter avslutat projekt ska den studerande författa en rapport om sina erfarenheter. En del av rapporten ägnas åt att jämföra teoretiska argument och modeller med det upplevda och genomförda projektet. En del av rapporten ägnas individuellt åt den enskilda studentens reflektioner kring sitt eget lärande, där lärandemålen i kursen utgör ett ramverk för dessa reflektioner. Även om mindre grupper av studenter arbetar tillsammans med projektplanering och -genomförande, ska varje student skriva och presentera en enskild rapport.
Senast 10 terminsdagar efter kursstart ska den studerande ha inlämnat och fått godkänt på sitt praktikprogram/projektplan för att kunna påbörja/fortsätta med sin praktik eller projekt. Om praktikens eller projektets art kräver att arbetet påbörjas före terminsstart kan detta ske efter särskilt godkännande av kursansvarig. Praktik eller projekt får startas/avslutas vid tider som inte exakt följer terminstider (t ex praktik sker uteslutande under andra hälften av terminen) efter särskilt godkännande av kursansvarig men praktiken/projektet skall vara avslutat vid terminsslut.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur arbetsplatsen eller partnerorganisationerna bedriver sitt miljöarbete, vilket omfattar målformulering, verktyg, organisation och praktiskt genomförande
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna visa:
- färdighet att genomföra och redovisa ett miljörelaterat projekt på sin arbetsplats eller i samarbete med flera partnerorganisationer
- förmåga att på sin arbetsplats eller i samarbete med flera partnerorganisationer agera självständigt med kvalificerade miljörelaterade arbetsuppgifter
- förmåga att analysera sina projekterfarenheter utifrån teoretiska kunskaper inom bl a projektledning, miljökommunikation samt andra teoretiska kunskaper som har förvärvats under programmet i miljövetenskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att:
- reflektera över sin egen läroprocess och de personliga erfarenheter som gjorts under praktikperioden
- reflektera över sin egen yrkesroll som miljövetare i ett framtida arbetsfält som ställer föränderliga krav på kunskap, kompetens och kommunikation
- reflektera över sin egen kunskap och kompetens, samt det behov av fortbildning som kan ställas för att möta framtida krav
Arbetsformer
Under praktiken/projekten kommer studenten att tillbringa en stor del av sin tid utanför högskolan. En del av de praktiska erfarenheterna under kursen görs redan när studenten på egen hand söker sin praktikplats, samt under processen med att upprätta ett praktikprogram, alternativt under processen att planera projektet.
Om studenten väljer praktikplats-alternativet, arbetar studenten under kursen på sin värdorganisation under knappt fyrtio dagar (ca 310 timmar). Det är en fördel för studenten och värdorganisationen om praktiken utförs under en sammanhängande tidsperiod med stor regelbundenhet. Under studentens praktik deltar han/hon i aktuella aktiviteter tillsammans med värdorganisationens personal, som en del i organisationens normala arbete med miljö- och övriga frågor. Det förutsetts att studenten ansvarar för genomförande av ett projekt som en del av sitt praktikprogram. Studenten arbetar för att uppfylla praktikprogrammet i samarbete med kontaktpersonen inom värdorganisationen. I händelse av eventuella svårigheter att uppfylla praktikprogrammet på grund av oförutsedda händelser, kontaktar studenten och/eller kursansvarig lärare värdorganisationen för att utarbeta ett modifierat praktikprogram som uppfyller kursplanen men tar hänsyn till de nya förutsättningarna.
Studentens skriftliga rapport får individuell återkoppling från examinatorn eller annan lärare.
Om studenten väljer projektgrupps-alternativet, arbetar studenten med projektet under knappt fyrtio dagar (ca 310 timmar). Det kan vara en fördel om projektet genomförs under en sammanhängande tidsperiod med stor regelbundenhet. Vissa projekt kan dock komma att genomföras med andra tidsrytmer beroende på projektets art och grad av samarbete med partnerorganisationerna. Studenterna som ingår i projektgruppen arbetar för att uppfylla projektplanen. För att föregripa eventuella svårigheter att genomföra projektet enligt den ursprungliga projektplanen på grund av oförutsedda händelser, ska projektplanen uppdateras av studenterna genom en kontinuerlig projektplaneringsprocess som rapporteras till kursansvarig ca tre gånger under projektet.
I händelse av att stora svårigheter att genomföra projektet träder kursansvarig lärare in som tillfälligt projektledare för att besluta om projektets fortsatta arbetsgång.
Föreläsningar och kursintroduktionsmöten ca 10 timmar, seminarier ca 12 timmar, arbetsplatsförlagd praktik ca 310 timmar, presentation av rapporter inkluderande obligatorisk närvaro vid andra studenters presentationer ca 5 timmar samt självständigt arbete ca 65 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänd, (högskolepoäng):
- Godkänt praktikprogram alternativt godkänd projektplan (1 hp)
- Godkänt fullföljande av den arbetsplatsförlagda praktiken enligt praktikprogram, alternativt godkänt fullföljande av projektet enligt projektplaneringen (9 hp)
- Godkänd dagboksdokumentation av praktikperioden, alternativt godkänd dokumentation av projektplaneringsprocessen (1 hp)
- Godkänd skriftlig rapportering av praktiken alternativt projektet (3 hp)
- Godkänd muntlig presentation av praktiken alternativt projektet (1 hp)
Praktikprogram alternativt projektplan ska vara inlämnad senast 10 arbetsdagar efter kursstart. Det finns ingen möjlighet till nytt examinationstillfälle eftersom praktikprogrammet eller projektplanen måste vara klar innan praktiken/projektet påbörjas.
Muntlig seminariepresentation av praktikrapport alternativt projektrapport begränsas till två examinationstillfällen per kurstillfälle.
Om praktik eller projekt är förlagt på en plats som innebär att den studerande inte kan närvara fysiskt vid vissa moment, kan dessa moment ersättas av virtuella konferenser,enskilda uppgifter, eller på annat sätt som bestäms av examinator.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Hallgren, L. & Ljung, M. (2005). Miljökommunikation. Studentlitteratur, Lund. [ISBN 9144033133]
- Andersen, E. S., Grude, K. V. & Haug, T. (1998). Målinriktad projektstyrning. Studentlitteratur, Lund. [ISBN 9789144246130]
- Artikelsamling om arbetsmarknad för miljövetare och/eller artikelsamling om utveckling av studenternas yrkesidentitet inom miljöområdet. Delas ut till de studerande
- Ytterligare lämplig litteratur för praktikrapporten/projektrapportering väljs individuellt av den studerande beroende på praktikens inriktning, alternativt väljs av projektgruppen efter behov.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.
Eventuella problem med praktiken, projektet, arbetsplatsen som individuella studenter upplever åtgärdas löpande under kursens gång. Möjligheter att genomföra förslag till förbättringar som kommer alla studenter inom kursen till gagn under innevarande termin kan vara begränsad eftersom kursens genomförande sker till stor del individuellt utanför högskolan.
Alla studenter ges möjlighet att kommentera kursen vid schemalagda tillfällen under kursens gång. Inför presentationer av praktiken vid kursslut skriver varje student (som en del av sin rapport) en utvärdering av kursen. Dessa samlas in av kursansvariga och används som underlag för en slutdiskussion bland de studenter som är med under ordinarie tillfället för de muntliga presentationerna vid kursslutet. Baserad på detta samtal författar kursansvariga en kursrapport där resultat presenteras och eventuella beslut om förändringar i kursplan eller kursgenomförande inför kommande terminer kommuniceras. Kursrapporten arkiveras och görs tillgängliga enligt gällande beslut tagna av institutionen eller annan instans inom högskolan.