Kursplan våren 2022
        
    
        Kursplan våren 2022
    
    Benämning
            Introduktion till programmering och inbyggda system
        Engelsk benämning
            Introduction to Programming and Embedded Systems
        Kurskod
            MT158A
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för teknik och samhälle
        Fastställandedatum
            2020-01-20
        Gäller från
            2022-01-17
        Behörighetskrav
            Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik D.
- MA209A Analys A (1702)
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 8/A8.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenterna tillgodogör sig kunskaper och färdigheter inom grundläggande teknisk programmering, samt utvecklar en förståelse för användning av realtidsstyrning och reglering av fysikaliska system och produkter.
Innehåll
        Kursen kombinerar kunskap från matematik, programmering och elektroteknik. Första delen behandlar grundläggande programmering med MATLAB/GNU Octave, med tillämpningar inom styrning och reglerteknik. I den andra delen programmeras en mikrodator, baserat på kunskaperna i första delen, för att i realtid kunna styra elektroniska och mekaniska system.
Kursen innehåller följande moment:
- Grundläggande programmering med MATLAB och GNU Octave
- Uppbyggnad av datorprogram
- Logiska operationer
- Elektroteknikens grunder, vanliga kretselement
- Programmering av mikrodator och mikrokontrollkort
- Elektriska kretsar
- Digitalisering av information
- Sensorer och aktuatorer/ställdon
Lärandemål
        Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- visa förståelse för hur ett datorprogram är uppbyggt
- kunna tolka källkoden för ett datorprogram och förstå vad det gör
- känna till grundläggande elektrotekniska begrepp och komponenter
Färdighet och förmåga 
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- utforma ett program med grundläggande programmeringstekniska begrepp som loop och case-satser
- utföra beräkningar på elektriska kretsar
- använda mätinstrument vid mätningar av elektriska storheter
- skriva kod för att utföra realtidstyrning av sensorstyrda aktuatorer/ställdon
- programmera en enchipsdator/mikrodator för ett inbyggt system
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- bedöma lämpligheten av olika lösningsalternativ och rimligheten av uppmätta och beräknade resultat inom ämnesområdet
- visa förmåga att kritiskt reflektera kring teknikutveckling inom ämnesområdet
Arbetsformer
        Föreläsningar, övningar och projektarbeten.
Bedömningsformer
        Krav för Godkänd: Godkända projekt (2 hp), inlämningsuppgifter (1,5 hp) och godkänd tentamen (4 hp).
Slutbetyg grundas på tentamen.
Kurslitteratur
            - Blum, Jeremy. (2013). Exploring Arduino. tools and techniques for engineering wizardry. Wiley
- Moler, Cleve (2013). Numerical computing with MATLAB (available at se.mathworks.com/moler/index_ncm.html)
- Stahel, Andreas (2015). Octave at BFH-TI Biel, Lecture notes (available at staff.ti.bfh.ch/sha1/Labs/PWF/Documentation/OctaveAtBFH.pdf)
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.