Kursplan våren 2016
        
    
        Kursplan våren 2016
    
    Benämning
            Företag och företagande
        Engelsk benämning
            Business and Business Administration
        Kurskod
            MT145A
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för teknik och samhälle
        Fastställandedatum
            2014-11-24
        Gäller från
            2015-01-19
        Behörighetskrav
            Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik D.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 8/A8.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper inom företag och företagande. Inom ramen för de teorier som exemplifierats, tillämpas kunskaperna på en i utvecklingsfasen konstruerad produkt. Produkten kan vara av sådant slag att den till exempel utvecklas i examensarbetet.
Innehåll
        Kursen innehåller följande delar:
- Ekonomiska grundbegrepp (inbetalning, utbetalning, inkomst, utgift, intäkt, kostnad, debet, kredit)
 - Budgetering: resultat- och likviditetsbudget samtbudgeterad balansräkning
 - Ekonomiska nyckeltal (kapitalkvot, likviditet, ROI)
 - Kostnadstyper (rörliga och fasta vs. direkta och indirekta)
 - Bidragskalkyl
 - Resultatplanering, nollpunktsanalys
 - Självkostnadskalkylering, ABC-kalkyl
 - Investeringskalkyler (Pay-off, nuvärdes, internränta och annuitet)
 - Affärsplanering
 
Lärandemål
        Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva skillnaden av olika ekonomiska begrepp och deras knytning till olika kalkyleringsmetoder
 - visa förståelse för vikten av dokument som balans- och resultatbudget
 - visa förståelse för affärsplanering
 
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redovisa kalkyler på övnings- och egna exempel
 - redogöra för skillnaden i olika nyckeltal och ha förmågan att avgöra den bäst lämpade i en given situation
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna kritiskt:
- diskutera för- och nackdelar av olika metoder/kalkyleringar
 - förhålla sig till de antaganden och förenklingar som gjorts i samband med ekonomisk kalkylering
 - förhålla sig till litteratur och reella lösningar inom fältet för kursen
 
Arbetsformer
        Föreläsningar ca 25 timmar, övningar ca 10 timmar samt gruppseminarier/handledning ca 5 timmar. I seminarieform ska studenten redovisa sin affärsplan. Kalkyleringar för affärsplanen kan vara relaterade till projektet i examensarbetet.
Bedömningsformer
        Krav för godkänt: Godkänt redovisad affärsplan (3,5 hp) samt godkänd tentamina (4 hp). Slutbetyget grundar sig på tentamensresultatet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Rekommenderad litteratur
- Skärvad Per-Hugo & Olsson, Jan (senaste upplagan). Företagsekonomi 100 Faktabok. Liber, Malmö.
 - Skärvad Per-Hugo & Olsson, Jan (senaste upplagan). Företagsekonomi 100, övningsbok. Liber, Malmö.
 - Skärvad Per-Hugo & Olsson, Jan (senaste upplagan). Företagsekonomi 100, lösningshäfte. Liber, Malmö.
 - Material i samband med föreläsningarna
 
Referenslitteratur
- Kubr, Thomas et. Al. (2005). Affärsplanering. En handbok för nya tillväxtföretag. Ekerlinds Förlag, Stockholm. (i samarbete med McKinsey&Company).
 
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.