Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2020-12-16

Kursplan med gällandedatum 2020-12-16

Benämning

Matematik och lärande: Flerdimensionell analys

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Multidimensional Analysis

Kurskod

ML727C

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2020-12-16

Gäller från

2020-12-16

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML726C Matematik och lärande: Fördjupad analys (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning gymnasiet.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom flerdimensionell analys.

Innehåll

I kursen behandlas teori, begrepp och metoder inom flervariabelanalys: funktioner av flera variabler, differentierbara funktioner, gradient och riktningsderivata, extremvärden samt funktionalmatrisen och dess determinant. I samband med att potentialbegreppet, dubbel- och trippelintegraler och generaliserade integraler samt kurv- och ytintegraler behandlas Greens formel, Gauss divergenssats och Stokes sats.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kommunicera begrepp i matematisk teori, bevis och lösningsmetoder inom analys i flera dimensioner
2. tillämpa matematiska begrepp och metoder i flerdimensionell analys

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.

Bedömningsformer

Mål 1 och 2 examineras genom en skriftlig salstentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2013). Flerdimensionell analys. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Övningar i Flerdimensionell analys (2013). Lund: Studentlitteratur. (173 s)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).