Kursplan våren 2024
        
    
        Kursplan våren 2024
    
    Benämning
            Matematik och lärande: Statistiska metoder
        Engelsk benämning
            Mathematics and Education: Statistical Methods
        Kurskod
            ML705C
        Omfattning
            6 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
        Fastställandedatum
            2023-11-10
        Gäller från
            2024-01-15
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML704C Matematik och lärande: Diskret matematik (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Avancerad nivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            A1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenten ska bredda och fördjupa sina kunskaper om statistiska begrepp och metoder. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla färdigheter i att utföra och tolka en empirisk undersökning.
Innehåll
        Kursen behandlar flera olika diskreta och kontinuerliga sannolikhetsfördelningar och de begrepp som är gemensamma för dessa, som väntevärde, varians och standardavvikelse. Särskild vikt läggs vid studier av normalfördelningen.
Vidare arbetar studenterna med stickprovsundersökningar och konfidensintervall och de slutsatser som kan dras av varierande statistiska metoder, dvs. statistisk inferens genom hypotestest. Speciell vikt läggs vid betydelsen av validitet och reliabilitet i statistiska undersökningar. Under kursen bearbetar studenten datamaterial med såväl räknare som dator. Fokus läggs på statistiska beräkningar och statistisk slutledning.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 använda olika sannolikhetsfördelningar
2 värdera och välja stickprovsmetoder, bearbeta data och formulera statistiska modeller
3 göra statistiska slutledningar (inferens) baserade på bland annat validitet och reliabilitet.
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Bedömningsformer
        Mål 1 och del av mål 2 (värdera och välja stickprovsmetoder) examineras genom skriftlig salstentamen.
Mål 3 och del av mål 2 (bearbeta data och formulera statistiska modeller) examineras inom ramen för en gruppredovisning och en skriftlig inlämning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
            Petersson, J. (2023). Stokastikdidaktik del 2: Statistik, sannolikhetslära och kombinatorik för grund- och ämneslärare. BoD Bokshop. (176 s).
Kompendium med uppgifter. Statistik och sannolikhetslära – 20 övningar
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från NCM, matematiklyftets lärportal etc. (ca 50 s)
Kursvärdering
        Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
        Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.