UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2022

Kursplan våren 2022

Benämning

Matematik och lärande: Statistiska metoder

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Statistical Methods

Kurskod

ML705C

Omfattning

6 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2021-01-25

Fastställandedatum

2021-01-25

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML704C Matematik och lärande: Diskret matematik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska bredda och fördjupa sina kunskaper om statistiska begrepp och metoder. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla färdigheter i att utföra och tolka en empirisk undersökning.

Innehåll

Kursen behandlar flera olika diskreta och kontinuerliga sannolikhetsfördelningar och de begrepp som är gemensamma för dessa, som väntevärde, varians och standardavvikelse. Särskild vikt läggs vid studier av normalfördelningen.
Vidare arbetar studenterna med stickprovsundersökningar och konfidensintervall och de slutsatser som kan dras av varierande statistiska metoder, dvs. statistisk inferens genom hypotestest. Speciell vikt läggs vid betydelsen av validitet och reliabilitet i statistiska undersökningar. Under kursen bearbetar studenten datamaterial med såväl räknare som dator. Fokus läggs på statistiska beräkningar och statistisk slutledning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 använda olika sannolikhetsfördelningar
2 värdera och välja stickprovsmetoder, bearbeta data och formulera statistiska modeller
3 göra statistiska slutledningar (inferens) baserade på bland annat validitet och reliabilitet.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.

Bedömningsformer

Mål 1 och del av mål 2 (värdera och välja stickprovsmetoder) examineras genom skriftlig salstentamen.
Mål 3 och del av mål 2 (bearbeta data och formulera statistiska modeller) examineras inom ramen för en gruppredovisning och en skriftlig inlämning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Britton, Tom & Garmo, Hans (2002). Sannolikhetslära och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur (s132-368) (236 s).
Kompendium med uppgifter.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från NCM, matematiklyftets lärportal etc. (ca 50 s)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).