Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Algebra, Functions and Problem Solving
Kurskod
ML226C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2022-02-23
Fastställandedatum
2022-02-23
Gäller från
2022-02-23
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML217C Matematik och lärande: Att se mönster i matematik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och fördjupa sina kunskaper i algebra och funktionslära samt ämnesdidaktik, med särskilt fokus på problemlösning. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sina kunskaper om bedömning och återkoppling i relation till matematik.
Innehåll
Algebran studeras ur olika aspekter, såsom problemlösningsverktyg, generaliserad matematik, relationer och strukturer. Vikt läggs vid den speciella typ av relationer som funktioner utgör. Funktionsbegreppet som sådant studeras och därmed olika egenskaper hos funktioner, t ex monotonitet, paritet och injektivitet. Speciell vikt läggs vid begreppet invers funktion, och dess användning som verktyg vid ekvationslösning.
I samband med polynomfunktioner behandlas faktorsatsen och vid lösning av polynomekvationer studeras polynomdivision. I samband med andragradskurvor behandlas också cirkeln, ellipsen och hyperbeln, med tillhörande begrepp samt respektive ekvation. Begreppet absolutbelopp studeras som matematisk definition, som ett avstånd och som funktion.
Exponentialfunktioner och deras koppling till logaritmfunktioner behandlas. Logaritmer studeras vidare både som ett historiskt räknehjälpmedel och som ett verktyg vid ekvationslösning. Inom trigonometri utvidgas begreppen till trigonometriska funktioner, dels som följden av en matematisk teori och dels som en matematisk beskrivning av periodiska förlopp. Studenten tränar också att analysera och manipulera trigonometriska uttryck och ekvationer.
Studenten tränar genomgående på att se samband mellan funktioners grafiska representation och lösning av motsvarande ekvationer och olikheter. Vidare utvidgas talområdet till att omfatta komplexa tal, och olika skrivsätt och algoritmer för komplexa tal används vid lösning av komplexvärda ekvationer. I samband med införandet av komplexa tal behandlas också följderna av algebrans fundamentalsats.
Matematisk bevisföring fördjupas med särskilt fokus på olika metoder såsom motsägelse- och induktionsbevis.
Under hela kursen tränas algebraisk problemlösning med fokus på problemlösning som mål och medel. Särskild tonvikt läggs på rika problem. Under kursen behandlas grundläggande begrepp inom bedömning i relation till matematik som skolämne. Vidare problematiseras bedömning utifrån olika nivåer i skolan som system, som exempelvis klassrummet, skolan, nationellt och internationellt. Didaktiska begrepp och modeller används i relation till lektionsplanering utifrån forskning om elevers lärande i matematik.
Dator med grafritande och symbolhanterande verktyg används för att stärka studentens begreppsförståelse men stor vikt läggs även vid att lösa algebraiska uppgifter och problem utan tekniska hjälpmedel. Studierna knyts till en diskussion om ämnesinnehållets relevans för skolans matematik och de didaktiska implikationerna härav. I alla moment beaktas hur undervisningen kan utformas för att stärka elevernas tilltro till sitt eget tänkande och för att undvika att matematiksvårigheter uppstår eller kvarstår.
I kursen integreras utbildningsvetenskapliga studier där relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet problematiseras. Studentens teoretiska begreppsapparat breddas även genom att variationsteorin och dess förhållande till lärande och undervisning problematiseras.
Under kursen behandlas också vuxnas lärande i relation till ungdomars lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. hantera en variation av algebraiska uttryck och lösa matematiska problem och uppgifter inom algebra och funktionslära av olika karaktär utan tekniska hjälpmedel
2. argumentera och resonera matematiskt och genomföra matematiska bevis kopplade till algebra
3. redogöra för egenskaper hos funktioner, skissa, rita och tolka grafer för såväl elementära som sammansatta och diskontinuerliga funktioner samt lösa motsvarande ekvationer och olikheter
4. visa hur man i undervisningssituationer genom algebra möjliggör elevers lärande om matematiska strukturer, begrepp och metoder samt skapa ett underlag för att analysera och bedöma elevers kunskaper och kunskapsutveckling i matematik
5. kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.
6. beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande samt deras konsekvenser för undervisningen.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, gruppdiskussioner och grupparbeten/projekt samt enskilda undersökningar och arbeten, som utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Obligatoriska moment ingår i delkursen och delges i samband med kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig tentamen (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: Skriftlig tentamen (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4, 5 och 6.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Boistrup, Lisa B. (2017). Assessment in mathematics education: A gatekeeping dispositive. In Straehler-Pohl, Hauke; Bohlmann, Nina & Pais, Alexandre (Eds.), The disorder of mathematics education. Challenging the sociopolitical dimensions of research. Cham: Springer (s. 209-230)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Lund: Studentlitteratur (168 s.)
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur (s. 1-156).
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Övningar i Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur (s. 1-75).
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 1 Från skola för vuxna till vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (32 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 2 Idé och inspiration i arbetet med vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (99 s.)
Persson, Per-Eskil (2010). Räkna med bokstäver: en longitudinell studie av vägar till en förbättrad algebraundervisning på gymnasienivå. Luleå tekniska universitet. (Kap 3-4, 70 s.)
Vetenskapliga artiklar och avhandlingar samt andra texter som hämtas från NCM, Skolverket, matematiklyftets lärportal etc. tillkommer. Ca 200 sidor.
Grafritande miniräknare.
Läromedel för grundskola och gymnasieskola.
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.