Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Matematik och lärande: Geometri
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Geometry
Kurskod
ML222B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-01-30
Gäller från
2013-01-30
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att analysera, exemplifiera och diskutera didaktikens centrala frågor och estetiska lärprocesser kopplade till geometri. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin kunskap om geometriska begrepp samt sin förmåga att använda redskap för att kunna arbeta med geometri. Avslutningsvis syftar kursen till att studenterna ska kunna genomföra, analysera och reflektera över olika bedömningsformer i matematik.
Innehåll
Kursen behandlar geometriska begrepp och samband mellan dessa samt problematiserar och tolkar centrala ämnesdidaktiska begrepp. Vidare behandlas problemlösning genom arbete med klassiska geometriska konstruktioner och olika laborativa moment. Olika digitala tekniker används för att dokumentera och reflektera över ämnesområdet. I kursen planerar studenten olika undervisningsmoment, analyserar sådana och reflekterar över olika sätt att se på kunnande och lärande inom området. Studenten analyserar elevers kunnande och bedömer deras kunskapsutveckling utifrån elevlösningar som relateras till aktuella kursplaner för skolan. En lärandemiljö inom matematiken beskrivs, förklaras och konkretisera i relation till olika elevers behov.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och definiera relevanta geometriska begrepp och beskriva deras historik och betydelse i historien samt redogöra för hur man kan stärka elevers begreppsförståelse och förmåga att hantera terminologi och symboler inom geometri samt ge exempel på geometrins användning i funktionella sammanhang
- illustrera och förklara samband mellan några tal och talföljder och motsvarande geometriska mönster, använda relevanta geometriska satser, jämföra olika lösningsmodeller och beskriva hur geometriska uppgifter kan formuleras och utvecklas
- särskilja och tolka kännetecken för matematiksvårigheter
- kunna redogöra för hur miljöer för lärande i matematik för barn och unga i behov av särskilt stöd kan utformas
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas i matematik
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i styrdokument och matematik
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan
- kunna omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten/diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
I en skriftlig, individuell tentamen examineras studentens ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskap i geometri.
Utifrån gällande läro- och kursplaner formulerar studenten en undervisningssekvens med fokus på elevers kunskapsutveckling i geometri där laborativa arbetsformer ingår. En utarbetad bedömningsmatris används i beskrivningen av elevens kunskapsutveckling. Arbetet redovisas skriftligt och muntligt med digital teknik. I uppgiften ingår att studenten ger respons på annan studentgrupps arbete.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergius, Berit och Emanuelsson, Lillemor (2008). Hur många prickar har en gepard? Göteborg: NCM(132 s)
Boaler, Jo (2011). Elefanten i klassrummet. Att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. Stockholm: Liber
Hattie, John (2011). Synligt lärande: Presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat. SKL. Tillgänglig från http://brs.skl.se/publikationer/index.jsp?http://brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1
Heiberg Solem, Ida & Lie Reikerås, Elin Kirsti (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur (342 s)
Jönsson, Anders (2011) Lärande bedömning. Malmö: Gleerups.
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk: om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur
Löwing, Madeleine (2011). Grundläggande geometri. Lund: Studentlitteratur (208 s)
Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2012). Inkludering och måluppfyllelse. Att nå framgång med alla elever. Stockholm: Liber
Pettersson, Astrid m.fl. (2010). Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik. Matematikdidaktiska texter. Stockholm: PRIM-gruppen (104 s)
Rystedt, Elisabeth och Trygg, Lena (2010). Laborativ matematikundervisning - vad vet vi? Göteborg: NCM (72 s)
Skolverket (2009). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Sammanfattande analys. Stockholm: Skolverket. (55 s.) Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
Skolverket (2010). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2608
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. (77 s) Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660
Valbar litteratur (ca 300 s)
Ahlberg, Ann (1994). Att möta matematiken i förskolan: Rita, tala och räkna matematik. Rapport/Instutionen för pedagogik. Göteborgs universitet 1994:12.
Anderberg, Bengt och Källgården, Eva-Stina (2007). Matematik i skolan. Stockholm: Anderberg läromedel
Boesen, Jesper (red.) (2006). Lära och undervisa matematik- internationella perspektiv. Göteborg: NCM (290 s)
Dahl, Kristin (1999). Hieroglyfer och smala kort. Stockholm: Alfabeta
Dahl, Kristin (1998). Ska vi leka matte? Stockholm: Alfabeta
Dahl, Kristin och Rundgen, Helen (2004). På tal om matte. Stockholm: UR
Johnson-Höines, Marit (2002). Matematik som språk. Malmö: Liber
Lindström, Lars och Lindberg, Viveca. (2005). Pedagogisk bedömning. Stockholm: HLS förlag.
Löwing, Madeleine (2008). Grundläggande aritmetik. Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur (306 s)
Nämnaren - Tema 8. (2011). Matematik - grundämne. Göteborg: NCM. (304 s)
Nämnaren – TEMA (2000). Matematik från början. Göteborg: NCM
Skolverket (2000) Analysschema - före skolår 6. Kan laddas ner från kursens plattform.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.