Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Matematik och lärande: Programmering och diskret matematik
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Programming and Discrete Mathematics
Kurskod
ML216C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-12-16
Gäller från
2020-12-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML214C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 1 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i programmering främst för att kunna lösa problem inom diskret matematik.
Innehåll
I kursen behandlas grunderna för programmering i ett högnivåprogramspråk (Python). Studenterna introduceras till programmeringens allmänna logik, syntax och semantik. Vidare behandlas programmeringens byggstenar, som loopar, villkor, algoritmer och rekursion. Med hjälp av programmering löser studenterna problem som behandlar bland annat diofantiska ekvationer, differensekvationer och modulär aritmetik. Med hjälp av programmering undersöker studenterna också klassiska historiska problem, exempelvis Collatz problem och talföljder såsom Fibonaccis talföljd. Vidare behandlas didaktik vad gäller programmering.
Under kursen behandlas också vuxnas lärande i relation till ungdomars lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. använda och tolka grundläggande begrepp inom programmering
2. konstruera egna program som undersöker och/eller löser problem hämtade från den diskreta matematiken
3. beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande samt konsekvenser för undervisningen
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, seminarier, individuellt arbete och föreläsningar.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras i form av en salstentamen.
Lärandemål 2 examineras i form av en portfolio.
Lärandemål 3 examineras i form av en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Eriksson, Kimmo & Gavel, Hillevi (2013). Diskret matematik och diskreta modeller. Lund: Studentlitteratur (s. 38-60)
Führer, Claus, Solem, Jan-Erik & Verdier, Olivier (2016). Scientific Computing with Python 3. Birmingham: Packt Publishing Limited. (332 s)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 1 Från skola för vuxna till vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (32 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 2 Idé och inspiration i arbetet med vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (99 s.)
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från matematiklyftets lärportal etc.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).