Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Benämning

Matematik och lärande: Programmering och diskret matematik

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Programming and Discrete Mathematics

Kurskod

ML206C

Omfattning

6 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2018-06-05

Gäller från

2018-09-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML203C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och lärande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i programmering och diskret matematik för problemlösning samt tillägna sig ämnesdidaktiska kunskaper i relation till dessa.

Innehåll

I kursen behandlas grunderna för problemlösning i ett högnivåprogramspråk (Python), enligt följande:
-datorns historia, principiella uppbyggnad och funktion
-grundläggande syntax och semantik
-felsökning och testning
-algoritmer
-visualisering av data
-didaktik kring programmering
Under kursen behandlas också grundläggande diskret matematik i anknytning till problemlösning, enligt följande:
-logik, relationer, algoritmer, träd, rekursion
-didaktik gällande diskret matematik

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna
  1. redogöra för datorns historia, principiella uppbyggnad och funktion
  2. självständigt konstruera, köra och felsöka enklare program i Python
  3. använda grundläggande begrepp inom diskret matematik för konstruktion av algoritmer.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, seminarier, individuellt arbete och föreläsningar.

Bedömningsformer

Lärandemål (1) prövas genom ett muntligt seminarium.
Lärandemål (2) examineras genom en programmeringsuppgift.
Lärandemål (3) prövas genom en skriftlig salstentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Führer, Claus; Solem, Jan Erik och Verdier, Olivier.2013. Computing with Python. Pearson. 224 s.
Davis, Martin. 2011. The Universal Computer. A K Peters/CRC Press. 240 s.
Haider, Jutta och Sundin, Olof. 2017. Internetguide #46. Algoritmer: Så påverkar de din vardag. Internetstiftelsen i Sverige. 49 s. (pdf på www.iis.se)
Eriksson, Kimmo och Gavel, Hillevi. 2013. Diskret matematik och diskreta modeller. Studentlitteratur. 2:a upplagan. 100 s.
Filho, Wladston. 2017. Computer Science distilled: learn the art of solving computational problems. 180 s.
Särtryck cirka 100 sidor.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).