Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Matematik och lärande: Programmering och diskret matematik
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Programming and Discrete Mathematics
Kurskod
ML206C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-06-05
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML203C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i programmering och diskret matematik för problemlösning samt tillägna sig ämnesdidaktiska kunskaper i relation till dessa.
Innehåll
I kursen behandlas grunderna för problemlösning i ett högnivåprogramspråk (Python), enligt följande:
-datorns historia, principiella uppbyggnad och funktion
-grundläggande syntax och semantik
-felsökning och testning
-algoritmer
-visualisering av data
-didaktik kring programmering
Under kursen behandlas också grundläggande diskret matematik i anknytning till problemlösning, enligt följande:
-logik, relationer, algoritmer, träd, rekursion
-didaktik gällande diskret matematik
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- redogöra för datorns historia, principiella uppbyggnad och funktion
- självständigt konstruera, köra och felsöka enklare program i Python
- använda grundläggande begrepp inom diskret matematik för konstruktion av algoritmer.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, seminarier, individuellt arbete och föreläsningar.
Bedömningsformer
Lärandemål (1) prövas genom ett muntligt seminarium.
Lärandemål (2) examineras genom en programmeringsuppgift.
Lärandemål (3) prövas genom en skriftlig salstentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Führer, Claus; Solem, Jan Erik och Verdier, Olivier.2013. Computing with Python. Pearson. 224 s.
Davis, Martin. 2011. The Universal Computer. A K Peters/CRC Press. 240 s.
Haider, Jutta och Sundin, Olof. 2017. Internetguide #46. Algoritmer: Så påverkar de din vardag. Internetstiftelsen i Sverige. 49 s. (pdf på www.iis.se)
Eriksson, Kimmo och Gavel, Hillevi. 2013. Diskret matematik och diskreta modeller. Studentlitteratur. 2:a upplagan. 100 s.
Filho, Wladston. 2017. Computer Science distilled: learn the art of solving computational problems. 180 s.
Särtryck cirka 100 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).