Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Benämning

Strategi och affärsutveckling inom medieindustrin

Engelsk benämning

Strategy and Business Development in the Media Industry

Kurskod

ME143B

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2021-11-09

Fastställandedatum

2021-12-17

Gäller från

2024-01-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6
Godkända kurser:
  • Medieproduktion 15 hp
  • Mediestyrning 15 hp
  • Projektstudio 15 hp

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om och förmåga att tillämpa teorier för affärsutveckling, strategi, innovation och styrning i ett medietekniskt helhetsperspektiv.

Innehåll

  • Mediebranschens struktur och medieföretags mål och affärsidéer
  • Affärsutveckling, strategi och värdeskapande (producent, konsument, innehåll, teknik, marknadsföring och samhällsansvar)
  • Beslutsfattande och riskanalys
  • Framtidsplanering, trendspaning
  • Investeringar ur tekniskt, ekonomiskt, kund- och framtidsperspektiv
  • Principer och verktyg för kalkylering av medieproduktion

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för mediemarknadens förutsättningar och utveckling utifrån affärsmässiga och strategiska perspektiv
  • förklara hur ny medieteknik kan skapa värde för medieföretag
  • redogöra för teorier kring strategisk affärsutveckling, framtidsplanering och beslutsfattande
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • identifiera, formulera och lösa ett affärsrelaterat problem inom medieproduktion, utifrån både vetenskapligt och marknadsmässigt perspektiv
  • utföra investeringskalkyler samt bedöma ekonomisk grund för investering
  • analysera en investerings påverkan på produktion, organisation och kund, på kort och lång sikt
  • kritiskt bedöma en affärsmässig lösning på ett tekniskt eller ekonomiskt problem inom medieproduktion ur ett helhetsperspektiv, på kort och lång sikt
  • muntligt och skriftligt argumentera för och emot olika lösningar på ett affärsmässigt problem inom medieproduktion med stöd i teori
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt diskutera medieindustrins roll i samhället och företagens ansvar för dess utveckling
  • bedöma eget kunskapsbehov, inhämta dessa kunskaper samt självständigt kunna koppla teori till ett praktiskt fall från medieindustrin

Arbetsformer

Föreläsningar, övningar och seminarier, projektarbete, projekthandledning och självstudier.

Bedömningsformer

Kursen examineras muntligt och skriftligt genom följande examinationsformer:
  • Projektarbete (3 hp, UV)
  • Inlämningsuppgifter (3 hp, UV)
  • Seminarier (1,5 hp, UG)
Slutbetyget grundas på projektarbete och inlämningsuppgifter. För betyget VG krävs att både projektarbete och inlämningsuppgifter bedömts som VG.

Kurslitteratur

  • Brunes, F. (2020). Investeringskalkylering - Ett hjälpmedel vid beslutsfattande. Lund: Studentlitteratur.
  • Johnson, G., Whittington, R. & Sholes, K. (2012). Fundamentals of strategy. Second edition. Harlow: Pearson Education Limited.
  • Osterwalder, A. & Pingeur, Y. (2013). Business Model Generation. Lund: Studentlitteratur.
  • Spencer, B. (2013). Business Model Design and Learning: A Guide for Entrepreneurs and Executives. Business Expert Press.
Utöver ovanstående litteratur kan vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.