Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Produktionsledning
Engelsk benämning
Production Management
Kurskod
ME142A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2019-03-18
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Godkända kurser:
- Originalproduktion 15 hp eller Originalprocess 15 hp
- Digital marknadsföring 15 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen läses på programmet Medieproduktion och processdesign och kan ingå i kandidatexamen i Medieteknik.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om metoder för process- och verksamhetsstyrning – för såväl varuproduktion som tjänsteproduktion – genom produktionsstyrning, kvalitetsstyrning och miljöstyrning med ett affärsmässigt och hållbart perspektiv.
Innehåll
- processinriktad ledning
- kvalitativ metod - intervju
- analys och definition av flöden och processer
- produktionsstyrning - standarder och metoder inom mediebranschen
- kvalitetsstyrning - standarder, verktyg och metoder
- miljöledning - standarder, verktyg och metoder
- miljöarbetet i samhället inklusive miljölagstiftning
- hållbar utveckling
- förändringsprocesser
- Argumentation och kritisk granskning
- ledningssystem
- förändring på teknisk grund
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för syftet med kvalitetsarbete och processstyrning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna analysera och definiera en process
- kunna tillämpa metoder för processinriktad ledning med avseende på produktionsstyrning, kvalitetssäkring och miljöledning
- kunna resonera kring förändring på teknisk grund
- kunna arbeta fram och kommunicera – ett väl underbyggt – förändringsförslag i tal och skrift, även riktat till personer utan specialkunskap inom ämnet
- kunna diskutera ett förändringsförslags för- och nackdelar ur olika synvinklar
- kunna genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna planera och ansvara för genomförandet av en förändringsprocess med hänsyn taget till personal, kundfokus, kvalitets- och miljöaspekter, teknik samt ekonomi
- kunna bedöma eget kunskapsbehov, inhämta dessa kunskaper samt självständigt kunna koppla teori till ett praktiskt fall
Arbetsformer
Föreläsningar ca 45 timmar, obligatoriska moment (övningar, seminarier och projektredovisningar) ca 45 timmar, projekthandledning ca 5 timmar, samt projektarbete och självstudier ca 305 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänt: Godkänd tentamen 4 hp, godkänt projektarbete 8 hp, godkända inlämningsuppgifter 3 hp och aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningsmoment.
Slutbetyget grundas på tentamen, projektarbete och inlämningsuppgifter vilka viktas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur:
- Ammenberg, J. (2012). Miljömanagement: Miljö-och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer. Studentlitteratur.
- Dicander Alexandersson, M. m.fl. (1998). Att lyckas med processledning. Liber.
- Jacobsen, D (2017). Hur genomför man undersökningar? Studentlitteratur.
- Ljungberg, A. & Larsson E. (2012). Processbaserad verksamhetsutveckling: varför, vad, hur? Upplaga: 2. Studentlitteratur AB.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Referenslitteratur:
- Eklund, S. (2010). Arbeta i projekt: individen, gruppen, ledaren. Studentlitteratur.
- Höglund, F. & Olsson, T. (2015). Kvalitetsutveckling. Studentlitteratur.
- Karlöf, B. (2009). Effektivitet: bättre, billigare, snabbare. SIS förlag.
- Persson, G. (2009). Så här använder du ISO9001 - En introduktion och praktiska råd. SIS förlag.
- Rosam, I. (2004). Att bygga ett processbaserat ledningssystem för verksamhetsförbättring. SIS förlag.
- Språkrådet. (2017). Svenska skrivregler. Liber.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Under kursens gång utvärderas viktiga kursmoment genom skriftliga reflektioner.