Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Crossmedia: Teori
Engelsk benämning
Cross Media: Theory
Kurskod
ME140B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2021-11-09
Fastställandedatum
2021-12-17
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Minst 60hp inom huvudområdet Medieteknik.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar teoretisk kunskap och förståelse för cross-, inter- och transmediala fenomen, och hur medieöverskridande strategier och tillvägagångssätt används för medieproduktion för att skapa värde. Vidare utvecklar studenten kritisk förmåga att resonera kring produktion och publicering över flera plattformar utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner.
Innehåll
Kursen tar upp begrepp och teorier kring:
- Crossmedia, transmedia, konvergens
- Multimedier och crossplattformar för produktion och publicering
- Intermedialitet, berättandestrukturer i trans- och crossmedia, transmedialt och interaktivt berättande
- Olika genrer (ex. dokumentärer, fiktion, nyheter, underhållning)
- Tekniska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter och påverkan på produktion och publicering över flera plattformar
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara och diskutera teorier och begrepp såsom cross-, inter- och transmedia, remediering samt konvergens.
- Redogöra för principer för transmedialt och interaktivt berättande
- Redogöra för medier och processer vid produktion och publicering över flera plattformar
- Redogöra för hur tekniska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter kan påverka produktion och publicering över flera plattformar.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer i relation till produktion och publicering över flera plattformar
- Självständigt och ur olika perspektiv analysera hur produktion och publicering över flera plattformar och innehåll fungerar.
- Muntligt och skriftligt presentera och redogöra för en crossmedia-relevant idé och på saklig grund argumentera för dess målsättning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Diskutera konsekvenser av produktion och publicering över flera plattformar utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner.
- Kritiskt reflektera över och argumentera för valet av olika strategier för produktion och publicering över flera plattformar
Arbetsformer
Föreläsning, seminarier, och självstudier, individuellt så väl som i grupp.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom:
- Uppsats (3 hp)
- Seminarier (1,5 hp)
- Inlämningsuppgifter (3 hp)
För betyget Godkänd krävs att samtliga moment genomförts och minst fått betyget Godkänt.
För Väl godkänt krävs även att minst 4 hp av ovanstående moment är bedömda som väl godkända.
Kurslitteratur
- Cooke, L. (2005). A visual convergence of print, television, and the internet: charting 40 years of design change in news presentation. New Media & Society, 7(1), 22–46. https://doi.org/10.1177/1461444805049141
- Davidson, D. (2018). Cross-Media Communications: An Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiences (Version 1). Carnegie Mellon University. https://doi.org/10.1184/R1/6686735.v1
- Freeman, M., & Gambarato, R.R. (2018). The Routledge Companion to Transmedia Studies (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351054904
- Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.
- Jenkins, H. (2018). “Transmedia Storytelling.” MIT Technology Review. https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/
- Ryan, M-L. (2015). Transmedia Storytelling: Industry Buzzword or New Narrative Experience? Storyworlds: A Journal of Narrative Studies, 7(2), 1-19. doi:10.5250/storyworlds.7.2.0001
- Schiller, M. (2018). Transmedia Storytelling: New Practices and Audiences. In Christie I. & Van den Oever A. (Eds.), Stories (pp. 97-108). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.