Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Processledning av produktion, kvalitet och miljö
Engelsk benämning
Processmanagement of Production, Quality and Environment
Kurskod
ME137A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2015-06-11
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: ME103A Originalproduktion (godkänd) och ME109A Produktionsledning - Media (godkänd) och ME114A Grafisk produktion (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen läses inom programmet Produktionsledare - Media och kan ingå i kandidateexamen i Medieteknik.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om metoder för process- och verksamhetsstyrning – för såväl varuproduktion som tjänsteproduktion – genom produktionsstyrning, kvalitetsstyrning och miljöstyrning med ett affärsmässigt och hållbart perspektiv.
Innehåll
- processinriktad ledning
- kvalitativ metod - intervju
- analys och definition av flöden och processer
- produktionsstyrning - standarder och metoder inom mediebranschen
- kvalitetsstyrning - standarder, verktyg och metoder
- miljöledning - standarder, verktyg och metoder
- hållbar utveckling
- förändringsprocesser
- argumentation och kritisk granskning
- ledningssystem
- organisering och förändringsledning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för syftet med kvalitetsarbete och processtyrning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna analysera och definiera en process
- kunna tillämpa metoder för processinriktad ledning med avseende på produktionsstyrning, kvalitetssäkring och miljöledning
- kunna knyta teorier kring organisation och organisering till praxis vid förändringsledning
- kunna kommunicera – ett väl underbyggt – förändringsförslag i tal och skrift, även riktat till personer utan specialkunskap inom ämnet
- kunna diskutera ett förslags för- och nackdelar ur olika synvinklar
- kunna genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna planera och ansvara för genomförandet av en förändringsprocess med hänsyn taget till personal, kundfokus, kvalitets- och miljöaspekter, teknik samt ekonomi
- kunna bedöma eget kunskapsbehov, inhämta dessa kunskaper samt självständigt kunna koppla teori till ett praktiskt fall
Arbetsformer
Föreläsningar ca 45 timmar, obligatoriska övningar, seminarier och projektredovisningar ca 45 timmar, projekthandledning ca 5 timmar, samt projektarbete och självstudier ca 305 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänt: Godkänd tentamen 4 hp, godkänt projektarbete 7 hp, godkända inlämningsuppgifter 4 hp och aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningsmoment.
Slutbetyget grundas på tentamen, projektarbete och inlämningsuppgifter vilka viktas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Dicander Alexandersson, Marianne m.fl. Att lyckas med processledning, Liber Ekonomi, 1998
- Eriksson-Zetterquist, Ulla m.fl. Organisation och organisering 2:a upplagan, Liber, 2006
- Harboe, Thomas, Grundläggande metod, den samhällsvetenskapliga uppsatsen, Gleerups, 2013
- Ljungberg, Anders & Larsson Everth Processbaserad verksamhetsutveckling: varför, vad hur?, Studentlitteratur, 2012
- Svenska skrivregler. Svenska språknämnden och Liber förlag, 2008
- Artikelkompendier
Referenslitteratur
- Höglund, F och Olsson, T, Vinn eller försvinn! En guide för uthållig kvalitetsutveckling, SIS förlag 2013
- Karlöf, Bengt. Effektivitet – bättre – billigare – snabbare. SIS förlag 2009
- Persson, Gerhard. Så här använder du ISO9001 – En introduktion och praktiska råd, SIS förlag, 2009
- Rosam, Jan, Att bygga ett processbaserat ledningssystem för verksamhetsförbättring, SIS förlag, 2004
- Svensson, L. och von Otter, C.: Projektarbete - teori och praktik. Santerus förlag, 2002
- Widing, Angelica, Enroth Maria, Handbok för miljöanpassad produktutveckling (MPU) av trycksaker, Framkom, 2000
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt eller muntligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig arkiveras.
Sammanställningen diskuteras med studentrepresentanter under ett programråd.
Dessutom utvärderas, under kursens gång, viktiga kursmoment genom skriftliga reflektioner.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.