Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Marknadsanalys
Engelsk benämning
Market analysis
Kurskod
ME133B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2021-11-09
Fastställandedatum
2021-12-17
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Godkänd kurs:
- Medieproduktion 15 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Syfte
I kursen utvecklar studenten förståelse för, och färdighet att, tillämpa grundläggande marknadsföringsmetoder och -teorier genom olika medieproduktioner och medieteknologier. Vidare ges en introduktion till kommunikationsmetoder och visualisering.
Innehåll
- Grundläggande teorier kring marknadsföring och konsumentbeteende
- Marknadsföring utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner
- Metoder för marknadsundersökningar
- Metodik för kreativa processer och prototyputveckling
- Målgruppssegmentering och användarurval
- Enklare statistiska analysmetoder
- Marknadskommunikation och målgruppsanpassning genom grafisk design, visualisering, och flerkanalspublicering
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och diskutera grundläggande teorier och modeller inom marknadsföring
- redogöra för olika urvalsmetoder, målgruppssegmentering och enklare statistiska analysmetoder
- förklara hur design och prototyputveckling kan skapa värde för olika avnämare
- beskriva principer för god grafisk design och effektiv kommunikation.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa metoder och teorier för marknadsundersökningar
- med hjälp av enklare statistik analysera resultat utifrån olika urval och målgrupper
- tillämpa teorier för samproduktion och skapa och testa prototyper för marknadsföring i olika mediekanaler
- muntligt och skriftligt, på ett för målgruppen adekvat sätt, dokumentera, presentera och visualisera såväl produkt som process för framtagande av en marknadskampanj
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera implikationer och konsekvenser av marknadsföring utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner
- argumentera för valet av olika metoder för marknadsföring och urval
- göra bedömningar för anpassning av marknadsföring och design till olika målgrupper och budskap
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och workshops, projekthandledning, projektarbete och självstudier.
Bedömningsformer
Kursen examineras muntligt och skriftligt, inklusive aktivt deltagande på seminarier, genom följande examinationsformer:
- Projekt (3 hp, UV)
- Inlämningsuppgifter (3 hp, UV)
- Seminarier (1,5 hp, UG)
Slutbetyget grundas på projekt och inlämningsuppgifter. För betyget VG krävs att projekt och inlämningsuppgifter bedömts som VG.
Kurslitteratur
- Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur. 11 uppl. Stockholm: Carlsson.
- Kotler, Philip, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris, Nigel Piercy (2017). Principles of Marketing. European Edition, 7th ed, Pearson.
- Ottosson Mikael & Parment, Anders (2016). Hållbar marknadsföring: hur sociala, miljömässiga och ekonomiska hänsynstaganden kan bidra till hållbara företag och marknader. Lund: Studentlitteratur.
- Söderlund, Magnus (2005). Mätningar och mått. Stockholm: Liber.
- Wikberg Nilsson, Åsa, Ericson, Åsa & Törlind, Peter (2015). Design: process och metod. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Utöver ovanstående litteratur kan artiklar och/eller kompendier tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.