UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Affärsverksamhet i medieindustrin

Engelsk benämning

Business Processes within the Media Industry

Kurskod

ME133A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Inrättandedatum

2013-04-02

Fastställandedatum

2021-11-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Följande högskolekurser är förkunskapskrav. Godkända kurser:
  • Alternativ 1: ME137A och ME114A eller ME173A.
  • Alternativ 2: ME142A och ME105A eller ME148A.

Huvudområde

Medieteknik

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen läses inom programmen Produktionsledare - Media samt Medieproduktion och processdesign. Kursen kan ingå i kandidatexamen i Medieteknik.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmåga att betrakta ett förändringsprojekt inom mediebranschen ur ett helhetsperspektiv, kunna resonera kring tekniska krav, teknikutveckling, implementering i en teknisk produktionskedja, kompetensbehov, organisationsförändringar, ekonomiska konsekvenser samt utveckling av kundrelationer.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
  • Mediebranschens struktur och medieföretags mål och affärsidéer
  • Principer för kalkylering av medieproduktion
  • Investeringskalkylering
  • Affärsutveckling
  • Framtidsplanering
  • Bedömning av investering ur tekniskt, ekonomiskt och framtidsperspektiv
  • Marknadsföring av grafiska tjänster, dialogen med kunden
  • Övning i analys och reflektion

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • förklara kundens betydelse i mediebranschen
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • visa förmåga att sätta sig in i de vetenskapliga perspektiv av samhället och tekniken som kursen berör
  • utföra investeringskalkyler samt bedöma den ekonomiska grunden för en investering
  • analysera och balansera tekniska krav och prestanda gentemot den ekonomiska grunden
  • analysera investeringens påverkan på produktion, organisation och val av kundtyp
  • identifiera, formulera och lösa problem inom medieproduktion
  • tillämpa metoder för problemlösning på vetenskaplig grund
  • visa förmåga att sätta sig in i aktuella forskningsfrågor inom kursens fokusområden
  • söka, värdera och kritiskt tolka relevant information inom ämnet
  • argumentera för och emot lösningar på ett givet problem muntligt och skriftligt med stöd i teorin
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • granska och kritiskt bedöma en lösning till ett tekniskt och/eller ekonomiskt problem ur ett helhetsperspektiv på kort och lång sikt

Arbetsformer

Vid föreläsningar, övningar och efterläsningar resoneras det kring teori. Dessa teorier provas i praktiska scenarier. Kursen bygger på studentaktivt lärande och har som delmål att utveckla praktisk kompetens att självständigt och reflekterande bemöta framtida problemsituationer, kunskapsbehov och lösningsstrategier. Studentens roll fokuseras på att självständigt lösa uppgifter för att öka förmågan att på ett konstruktivt sätt gripa sig an uppgifter i den kommande yrkesverksamheten. Studenten tillämpar ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär krav på att aktivt söka kunskap, att kritiskt värdera och tillämpa olika metoder för problemlösning.
Obligatoriska seminarier, projekthandledning/frågestyrd föreläsning, övningar samt projektarbete/självstudietid.

Bedömningsformer

Krav för Godkänd (G): Godkända inlämningsuppgifter 11 hp (case, Informationsgranskning, artikel), samt godkänt projektarbete 4 hp.
Krav för Väl godkänd (VG): Väl godkänd på mer än hälften av VG-givande moment och godkänd på resterande.
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på det viktade medelvärdet av inlämningsuppgifter och projektarbete.

Kurslitteratur

Referenslitteratur:
  • Johansson, Hans: Handbok i prissättning och produktkalkylering av digital grafisk produktion. Grafiska företagens service AB, 2003
  • Lekvall, P, Wahlbin C: Information för marknadsföringsbeslut, Studentlitteratur, 2007
  • Lindgren, Mats, Bandhold, Hans: Scenario planning: the link between future and strategy, Palgrave Macmillan , 2003
  • Ljung, Birger: Investeringsbedömning: en introduktion. Liber ekonomi, 2004
  • Rackham, Neil: Kundstrategier – vägen till de stora besluten, Liber, 2006
  • Skärvad, Per-Hugo, Olsson, Jan: Företagsekonomi – en introduktion, Liber, 2007
  • Söderlund, Magnus: Mätningar och mått. Liber, 2005
  • Sörqvist, Lars: Kundtillfredställelse och kundmätningar. Studentlitteratur, 2005

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.