Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Grafisk affärsverksamhet
Engelsk benämning
Business Processes within the Graphic Arts Industry
Kurskod
ME116A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2013-01-16
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Följande högskolekurser är förkunskapskrav. Godkända kurser:
Alternativ 1: ME102A Processledning av produktion, kvalitet och miljö samt ME114A Grafisk produktion eller ME150A Webbproduktion.
Alternativ 2: ME142A Produktionsledning samt ME105A Databaserad publicering eller ME148A Styrd tryckprocess.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen läses inom programmen Produktionsledare - Media, Processdesigner - Media samt Medieproduktion och processdesign. Kursen kan ingå i kandidatexamen i Medieteknik.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmåga att betrakta en eventuell nyinvestering ur ett helhetsperspektiv, kunna resonera kring tekniska krav, teknikutveckling, implementering i en teknisk produktionskedja, kompetensbehov, organisationsförändringar, ekonomiska konsekvenser samt utveckling av kundrelationer.
Innehåll
- Den grafiska branschens struktur och grafiska företags mål och affärsidéer
- Principer för kalkylering av grafisk produktion
- Investeringskalkylering
- Bedömning av investering ur tekniskt, ekonomiskt och framtidsperspektiv
- Marknadsföring av grafiska tjänster, dialogen med kunden
- Övning i analys och reflektion
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- förstå kundens betydelse för den grafiska affärsverksamheten
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att utföra investeringskalkyler samt bedöma den ekonomiska grunden för en investering
- visa förmåga att analysera och balansera tekniska krav och prestanda gentemot den ekonomiska grunden
- visa förmåga att analysera investeringens påverkan på produktion, organisation och val av kundtyp
- visa förmåga att samarbeta i projekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna granska och kritiskt bedöma en investering ur ett helhetsperspektiv på kort och lång sikt
Arbetsformer
Vid litteraturseminarier resoneras kring teori. Dessa teorier provas därefter i praktiska scenarier. Kursen bygger på studentaktivt lärande och har som delmål att utveckla praktisk kompetens att självständigt och reflexivt bemöta framtida problemsituationer, kunskapsbehov och lösningsstrategier. Studentens roll fokuseras på att självständigt lösa uppgifter för att öka förmågan att på ett konstruktivt sätt gripa sig an uppgifter i den kommande yrkesverksamheten. Studenten tillämpar ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär krav på att aktivt söka kunskap, att kritiskt värdera och tillämpa olika metoder för problemlösning.
Obligatoriska seminarier ca 40 timmar, projekthandledning/frågestyrd föreläsning ca 10 timmar, samt projektarbete/självstudietid cirka 350 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter, godkända litteraturpresentationer, samt godkänt projektarbete.
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på det viktade medelvärdet av inlämningsuppgifter och projektarbete.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur:
- Johansson, Hans: Handbok i prissättning och produktkalkylering av digital grafisk produktion. Grafiska företagens service AB, 2003
- Sörqvist, Lars: Kundtillfredställelse och kundmätningar. Studentlitteratur, 2005
- Ljung, Birger: Investeringsbedömning: en introduktion. Liber ekonomi, 2004
- Söderlund, Magnus: Mätningar och mått. Liber, 2005
- Rackham, Neil: Kundstrategier – vägen till de stora besluten, Liber, 2006
- Skärvad, Per-Hugo, Olsson, Jan: Företagsekonomi – en introduktion, Liber, 2007
- Lindgren, Mats, Bandhold, Hans: Scenario planning: the link between future and strategy, Palgrave Macmillan , 2003
- Lekvall, P, Wahlbin C: Information för marknadsföringsbeslut, Studentlitteratur, 2007
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.