UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2016

Kursplan hösten 2016

Benämning

Produktionsledning - Media

Engelsk benämning

Media Production Management

Kurskod

ME109A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2014-09-01

Fastställandedatum

2014-08-11

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.

Huvudområde

Medieteknik

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen läses på programmet Produktionsledare - Media och kan ingå i Kandidatexamen i Medieteknik.

Syfte

Kursen syftar till att introducera studenten till produktionsledarens yrkesroll samt att studenten ska utveckla förståelse för grunderna inom projektledning.

Innehåll

  • produktionsprocessen
  • produktionsplanering
  • produktionsprojektets faser
  • grundläggande organisationsteori
  • projekt som arbetsform
  • arbetsmarknaden - yrkesroller
  • presentation - idéintroduktion
  • kundkontakt
  • juridik inom informationsproduktion
  • kontaktnätets betydelse
  • den interpersonella kontakten

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa kunskap och förståelse för processen vid produktion och distribution av information
  • visa kunskap om de yrkesroller och indelning av arbetsuppgifter som förekommer vid företag aktiva inom media- och informationsproduktion
  • visa kunskap om den variation av arbetsuppgifter som produktionsledarrollen består av
  • känna till och kunna beskriva grundläggande rättsregler inom avtalsrätt, personrätt, köprätt, fordringsrätt, skadeståndsrätt, upphovsrätt samt arbetsrätt
  • visa kunskap om hur intrapersonella processer och interpersonell kommunikation påverkar kundrelationer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kunna tillämpa grundläggande metoder för projektplanering
  • kunna, muntligt och skriftligt, presentera och förankra en idé och en målsättning
  • vara medveten om vikten av kontaktnät och själv kunna identifiera vägar för att skapa kontakter
  • kunna förhålla sig till gruppdynamiska faktorer
  • kunna analysera och kritiskt tillämpa reglerna vid lösning av juridiska problem som ligger inom rättsområdet avtalsrätt
  • kunna analysera och reflektera över det egna beteendet i kundrelationer
  • kunna reflektera över hur gruppdynamiska faktorer inverkar vid arbete i grupp
  • kunna förhålla sig till projekt som organisationsform i relation till allmän organisationsteori och framtida yrkesroller
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa förmåga att kritiskt reflektera över gruppdynamiska processer

Arbetsformer

Föreläsningar ca 20 timmar, projekthandledning ca 2 timmar, obligatoriska seminarier ca 35 timmar, obligatorisk workshop ca 2 dagar, projektarbete, eget studiebesök och självstudietid ca 325 timmar.??
???

Bedömningsformer

Krav för godkänd: Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation av projektarbete, godkänd workshop, godkänd hemtentamen, aktivt deltagande i seminarier.
Betygsbedömning: Slutbetyg grundas på projektarbete, hemtentamen och godkänd workshop vilka viktas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Artikelkompendium
  • Grauers, Per Henning: Person och avtal. Liber, 2007
  • Hedin, Anders: Presentationsteknik. En handbok i framgång. Studentlitteratur, 2012
  • Jansson, Tomas och Ljung, Lennart: Projektledningsmetodik. Studentlitteratur, 2004
  • Johansson, Leif, Nyström, Lars-Göran och Svensson, Carl Anders, Projektledarpraktikan, Projektledning i reklam och media. Studentlitteratur, 2004
  • Söderlund Jonas, Projektledning och projektkompetens perspektiv på konkurrenskraft, Liber, 2005
Referenslitteratur
  • Dimbleby, Richard & Burton, Graeme (1997). Oss emellan – mellanmänsklig kommunikation. Studentlitteratur, Lund.
  • Granberg, Otto & Ohlsson, Jon (2009). Från lärandets loopar till lärande organisation. Studentlitteratur, Lund.
  • Johnson, Gerry, Whittington, Richard & Sholes, Kevan (2012). Fundamentals of strategy. Second edition. Pearson Education Limited, Harlow.
  • Northouse, Peter G. (2009). Leadership – theory and practice, fifth edition. Sage publications Inc., Thousand Oaks.
  • Svedberg, Lars (2012). Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur, Lund.

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt eller muntligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig finns tillgänglig hos kursansvarig.
Sammanställningen diskuteras med studentrepresentanter under ett programråd.
Dessutom utvärderas, under kursens gång, viktiga kursmoment genom skriftliga reflektioner.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.