Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Produktionsledning - Media
Engelsk benämning
Media Production Management
Kurskod
ME109A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2011-09-30
Gäller från
2011-08-29
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Med undantag för Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen läses på programmet Produktionsledare - Media och kan ingå i Kandidatexamen i Medieteknik.
Syfte
Kursen syftar till att introducera studenten till produktionsledarens yrkesroll samt att studenten ska utveckla förståelse för grunderna inom projektledning.
Innehåll
- produktionsprocessen
- produktionsplanering
- produktionsprojektets faser
- grundläggande organisationsteori
- projekt som arbetsform
- arbetsmarknaden - yrkesroller
- presentation - idéintroduktion
- kundkontakt
- juridik inom informationsproduktion
- kontaktnätets betydelse
- den interpersonella kontakten
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap och förståelse för processen vid produktion och distribution av information
- visa kunskap om de yrkesroller och indelning av arbetsuppgifter som förekommer vid företag aktiva inom media- och informationsproduktion
- visa kunskap om den variation av arbetsuppgifter som produktionsledarrollen består av
- känna till och kunna beskriva grundläggande rättsregler inom avtalsrätt, personrätt, köprätt, fordringsrätt, skadeståndsrätt, upphovsrätt samt arbetsrätt
- visa kunskap om hur intrapersonella processer och interpersonell kommunikation påverkar kundrelationer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna tillämpa grundläggande metoder för projektplanering
- kunna, muntligt och skriftligt, presentera och förankra en idé och en målsättning
- vara medveten om vikten av kontaktnät och själv kunna identifiera vägar för att skapa kontakter
- kunna förhålla sig till gruppdynamiska faktorer
- kunna analysera och kritiskt tillämpa reglerna vid lösning av juridiska problem som ligger inom rättsområdet avtalsrätt
- kunna analysera och reflektera över det egna beteendet i kundrelationer
- kunna reflektera över hur gruppdynamiska faktorer inverkar vid arbete i grupp
- kunna förhålla sig till projekt som organisationsform i relation till allmän organisationsteori och framtida yrkesroller
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att kritiskt reflektera över gruppdynamiska processer med hänsyn till etiska och kulturella aspekter
Arbetsformer
Föreläsningar ca 20 timmar, projekthandledning ca 2 timmar, obligatoriska seminarier ca 35 timmar, workshop ca 2 dagar, projektarbete, eget studiebesök och självstudietid ca 325 timmar.??
???
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation av projektarbete, godkända inlämningsuppgifter, godkänd hemtentamen, aktivt deltagande i seminarier.
Betygsbedömning: Slutbetyg grundas på projektarbete, hemtentamen och godkända inlämningsuppgifter vilka viktas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Jansson, Tomas och Ljung, Lennart: Projektledningsmetodik. Studentlitteratur, 2004
- Söderlund Jonas, Projektledning och projektkompetens perspektiv på konkurrenskraft, Liber, 2005
- Hedin, Anders: Presentationsteknik. En handbok i framgång. Studentlitteratur, 2003
- Demarais, Ann och White, Valerie: Första intrycket. Forum, 2006
- Grauers, Per Henning: Person och avtal. Liber, 2007
- Artikelkompendium
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt eller muntligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig finns tillgänglig hos kursansvarig.
Sammanställningen diskuteras med studentrepresentanter under ett programråd.
Dessutom utvärderas, under kursens gång, viktiga kursmoment genom skriftliga reflektioner.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.