EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2007

Kursplan hösten 2007

Benämning

Produktionsledning - Media

Engelsk benämning

Media Production Management

Kurskod

ME109A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Områdesstyrelsen/kursplanenämnden vid Teknik och samhälle

Gäller från

2007-08-31

Fastställandedatum

2007-09-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Medieteknik

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Högskoleexamenskurs.

Syfte

Kursen syftar till att introducera studenten till produktionsledarens yrkesroll.

Innehåll

  • produktionsprocessen
  • produktionsplanering
  • produktionsprojektets faser
  • projekt som arbetsform
  • arbetsmarknaden - yrkesroller
  • presentation - idéintroduktion
  • kundkontakt
  • säljargumentation
  • juridik inom informationsproduktion
  • kontaktnätets betydelse
  • den interpersonella kontakten
  • kroppsspråket

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa kunskap och förståelse för processen vid produktion och distribution av information
  • visa kunskap om de yrkesroller och indelning av arbetsuppgifter som förekommer vid företag aktiva inom media- och informationsproduktion
  • visa kunskap om den variation av arbetsuppgifter som produktionsledarrollen består av
  • känna till och kunna beskriva grundläggande rättsregler inom avtalsrätt, personrätt, köprätt, fordringsrätt, skadeståndsrätt samt arbetsrätt
  • visa kunskap om hur intrapersonella processer och interpersonell kommunikation påverkar kundrelationer
  • vara medveten om vikten av kontaktnät
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kunna tillämpa grundläggande metoder för projektplanering
  • kunna, muntligt och skriftligt, presentera och förankra en idé och en målsättning
  • själv kunna identifiera vägar för att skapa kontakter
  • kunna förhålla sig till gruppdynamiska faktorer
  • kunna analysera och kritiskt tillämpa reglerna vid lösning av juridiska problem som ligger inom rättsområdet avtalsrätt
  • kunna analysera och reflektera över det egna beteendet i kundrelationer
  • kunna reflektera över hur gruppdynamiska faktorer inverkar vid arbete i grupp
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa förmåga att kritiskt reflektera över gruppdynamiska processer med hänsyn till etiska och kulturella aspekter

Arbetsformer

Föreläsningar ca 30 timmar, projekthandledning ca 2 timmar, obligatoriska seminarier ca 20 timmar, projektarbete och självstudietid ca 350 timmar.

Bedömningsformer

Krav för godkänd: Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation av projektarbete, godkända inlämningsuppgifter.
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på projektarbete respektive det sammanlagda resultatet på inlämningsuppgifter vilka viktas lika.

Kurslitteratur och övriga läromedel

- Jansson, Tomas och Ljung, Lennart: Projektledningsmetodik. Studentlitteratur, 2004
- Hedin, Anders: Presentationsteknik. En handbok i framgång. Studentlitteratur, 2003
- Demarais, Ann och White, Valerie: Första intrycket. Forum, 2006
- Richmond, Virginia och McCroskey, James C.: Nonverbal behavior in interpersonal relations. Bacon, 2004
- Grauers, Per Henning: Person och avtal. Liber, 2007

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt eller muntligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig arkiveras.
Sammanställningen diskuteras med studentrepresentanter under ett programråd.
Dessutom utvärderas, under kursens gång, viktiga kursmoment genom skriftliga reflektioner.