Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Benämning

Medieproduktion

Engelsk benämning

Media Production

Kurskod

ME101B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2022-03-23

Fastställandedatum

2023-03-23

Gäller från

2023-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Medieteknik

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik

Syfte

I kursen utvecklar studenten grundläggande kunskap och förståelse för olika medieteknologier, medieproduktioner och medieproduktionsprocesser, inklusive anpassning till olika plattformar, kanaler och användare. Vidare utvecklar studenten färdighet att tillämpa grundläggande metoder och tekniker för produktion av media från original till slutprodukt eller tjänst

Innehåll

  • Produktion av text och bild för olika kanaler och plattformar (ex. tryck, webb, video)
  • Produktion av objekt- och pixelgrafik
  • Produktionsprocessens delar (produktion, distribution, reproduktion)
  • Planering, hantering och analys av produktionsprocesser från original till slutprodukt eller tjänst
  • Bild- och textbehandling (inklusive typografi, layout, färglära och teknisk anpassning)
  • Anpassning, användbarhet och tillgänglighet för olika innehåll, kanaler och plattformar
  • Verktyg för bild- och textbehandling (ex. CS, CMS)
  • Grundläggande webbproduktion (ex. HTML, CSS)
  • Orientering kring nyare medier (ex. VR, AR)

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp, teorier och modeller för medieproduktion
2. redogöra för grundläggande regler för typografi, grafisk form och layout
3. redogöra för processer för produktion, distribution och reproduktion av innehåll
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. framställa original, med texter, objekt- och pixelgrafik, på ett tekniskt korrekt sätt med hänsyn tagen till teori
5. kombinera text, bild, ljud och interaktion för anpassning till olika kanaler och plattformar
6. tillämpa grundläggande regler för typografi, grafisk form och layout anpassat för olika mediekanaler och plattformar
7. tillämpa olika metoder, principer och verktyg för framställning av medieproduktion
8. i grupp och individuellt, planera, genomföra och analysera medieproduktion från idé till färdig produkt eller tjänst
9. lösa problem inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
10. kritiskt resonera och argumentera kring hur medieproduktion påverkas av teknologi, funktion, användare och design
11. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
12. kunna reflektera över det egna ansvaret gällande planering och genomförandeav egna studier och grupparbeten

Arbetsformer

Kursen består av föreläsningar, seminarier, laborationer och självstudier.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom:
• Inlämningsuppgift: Analys (3 hp, UVG) LM: 2, 6
• Inlämningsuppgift: Tryck (4 hp, UVG) LM: 4 - 9
• Inlämningsuppgift: Webb (4 hp, UVG) LM: 4 - 9
• Inlämningsuppgift: Film (2 hp, UVG) LM: 5 - 9, 11
• Inlämningsuppgift: Sammanfattning (2 hp, UVG) LM: 1-4, 6, 10 - 12
För godkänt betyg krävs att samtliga inlämningsuppgifter är godkända. För betyget VG krävs det att Inlämningsuppgift: Analys, Sammanfattning och minst en av resterande inlämningsuppgifter är bedömda med VG.

Kurslitteratur

  • Kompendium för medieproduktion
  • Hellmark, Christer (2004). Typografisk handbok. 5. uppl. Stockholm: Ordfront
  • Johansson, Kaj, Lundberg, Peter & Ryberg, Robert (2006). Grafisk kokbok 3.0: guiden till grafisk produktion. 3., rev. uppl. Malmö: Arena.
  • Luna, Paul (2018) Typography: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Sundström, Tommy (2005). Användbarhetsboken: bästa sätten att göra fungerande webb. Lund: Studentlitteratur.
Utöver den listade litteraturen kan vetenskapliga artiklar och annan litteratur komma att användas i kursen.
Referenslitteratur:
  • Bergström, Bo (2016). Effektiv Visuell kommunikation: om nyheter, reklam, information. Stockholm: Carlsson
  • Lupton, Ellen (2010). Thinking with Type - A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, and Students. New York: Princeton Architectural Press
  • Niederst Robbins, J. (2018). Learning Web Design?: a beginner’s guide to HTML, CSS, Javascript, and Web Graphics. 5 ed. Sebastopol, CA: O’Reilly Media.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängligaför studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om kursen ska ges för sista gången eller har genomgått större förändringar vänligen kontakta kursnämndens sekreterare i god tid innan kursen startar. Detta följer en speciell rutin med visst antal examinationer samt information till tidigare studenter som har ej avklarade moment inom kursen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.