Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2018-11-22

Kursplan med gällandedatum 2018-11-22

Benämning

Samhällskunskap och lärande: Internationella relationer B

Engelsk benämning

Civics and Education: International Relations B

Kurskod

LS724C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2018-11-22

Gäller från

2018-11-22

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS723C Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi B (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla en fördjupad förståelse och förmåga till analys kring centrala perspektiv och frågeställningar inom området internationella relationer. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna värdera läromedel om internationella frågor.

Innehåll

Kursen inleds med en fördjupning av teorier och begrepp som presenterats i kurs A, för att därefter övergå i egna tillämpningar och analyser av händelser och processer i internationell politik, till exempel, genus, miljö, och samtida konflikter. I kursen ingår också didaktiska moment kring värdering och användning av olika typer av läromedel som läroböcker, Internet och andra typer av media där internationella frågor behandlas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • redogöra för de centrala teoribildningarna och deras användning för analys av samarbete och konflikt i det internationella samhället
  • enskilt och i grupp samla och bearbeta information om internationella relationer
  • identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer
  • kritiskt granska och värdera läromedel i relation till skolans styrdokument

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en individuell, skriftlig tentamen och ett projektarbete om valfri internationell konflikt- eller samarbetsprocess. Projektarbetet genomförs parvis och redovisas i seminarieform.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bull, Hedley (2012), The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. 4th ed. New York: Columbia University Press.
Individuell fördjupning (200-300 s.), väljs i samråd med kursledare och undervisande lärare.
Kaufman, Joyce P. (2018). Introduction to international relations: theory and practice. Second edition. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield (316 s.)
Kursplaner för samhällskunskap gymnasieskola. Skolverket.
Lynch, Cecelia. (2014). Interpreting international politics. New York: Routledge
Läroböcker i samhällskunskap gymnasieskola.
Vetenskapliga artiklar (ca. 100-200 s.).

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.