Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2016-01-18

Kursplan med gällandedatum 2016-01-18

Benämning

Samhällskunskap och lärande: Internationella relationer B

Engelsk benämning

Civics and Education: International Relations B

Kurskod

LS724C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2015-12-10

Gäller från

2016-01-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS723C Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi B (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla en fördjupad förståelse och förmåga till analys kring centrala perspektiv och frågeställningar inom området internationella relationer. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna värdera läromedel om internationella frågor.

Innehåll

Kursen inleds med en fördjupning av teorier och begrepp som presenterats i kurs A, för att därefter övergå i egna tillämpningar och analyser av händelser och processer i det internationella samhället. Här uppmärksammas aspekter som bl.a. finns i Malmö högskolas perspektiv, genus, miljö, migration och etnicitet. I kursen ingår också didaktiska moment kring värdering och användning av olika typer av läromedel som läroböcker, Internet och andra typer av media där internationella frågor behandlas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • redogöra för de centrala teoribildningarna och deras användning för analys av samarbete och konflikt i det internationella samhället
  • enskilt och i grupp samla och bearbeta information om internationella relationer
  • identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer
  • kritiskt granska och värdera läromedel i relation till skolans styrdokument

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en individuell, skriftlig tentamen och ett projektarbete om valfri internationell konflikt- eller samarbetsprocess. Projektarbetet genomförs parvis och redovisas i seminarieform.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Edkins, Jenny & Zehfuss, Maja (red.) (2013). Global politics: a new introduction. 2nd ed. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge (712 s.)
Vetenskapliga artiklar och internetbaserat material väljs i samråd med kursledare och undervisande lärare.
Kursplaner för samhällskunskap gymnasieskola. Skolverket.
Läroböcker i samhällskunskap gymnasieskola.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.