Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi B
Engelsk benämning
Civics and Education: Economics B
Kurskod
LS723C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-27
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS702C Samhällskunskap och lärande: Politik, makt - Sverige och EU (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall fördjupa sina ämnesteoretiska kunskaper om ekonomins villkor. Kursen ska stimulera till fördjupad kritisk analys av sambanden mellan samhälle, miljö och ekonomisk tillväxt
Innehåll
Kursen behandlar ekonomi och arbetsliv ur både individ-, företags- och samhällsperspektiv. De ekonomiska modeller och teorier som studeras behandlar både nationella och internationella aspekter på utvecklingen av ett hållbart samhälle. Särskild tonvikt läggs vid den offentliga ekonomin och vid att skapa förståelse för vad som krävs för att uppnå en för samhället hållbar utveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa fördjupad kunskap och förståelse för den offentliga sektorns uppgifter i ett modernt marknadssamhälle
- analysera den internationella ekonomins funktionssätt i en globaliserad värld
- redogöra för vad ett miljöekonomiskt angreppssätt innebär och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv analysera varför miljöproblem uppstår och vad som på både individplan och institutionellt kan göras för att minska dem
- visa fördjupad förmåga att analysera och problematisera arbetsmarknadens förändringar över tiden
- redogöra för modern ekonomisk tillväxtteori
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och diskussionsseminarier.
Bedömningsformer
Examinationen sker i form av en skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Erik (2001). Globaliseringens politiska ekonomi. Lund: Studentlitteratur (200 s)
Björklund, Anders m.fl. (2013). Arbetsmarknaden. 4., rev. uppl. Lund: Studentlitteratur (400 s)
Blomqvist, Paula & Rothstein, Bo (2008). Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn. [Ny utg.] Stockholm: Agora (257 s)
Pihl, Håkan (2007). Miljöekonomi för en hållbar utveckling. 4., [omarb.] uppl. Stockholm: SNS förlag (231 s)
Pålsson Syll et al. (2002). Vad bör kommunerna göra? Jönköping: Jönköping University Press (120 s)
Roine, Jesper (2014). Thomas Pikettys Kapitalet.Stockholm: Volante (111 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.