Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Samarbete och konflikt i det internationella samhället
Engelsk benämning
Civics and Education: Cooperation and Conflict in the International Society
Kurskod
LS704C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS703C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och media (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om internationella förhållanden och mänskliga rättigheter. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla kritiska och analytiska perspektiv på internationella förhållanden.
Innehåll
Kursens huvudtema är internationella relationer och mänskliga rättigheter. Kursen inleds med centrala teoribildningar och grundläggande perspektiv på konflikter och samspel i det internationella samhället. I kursen tillämpas analyser av samspel och konflikter i det internationella samhället med fokus på områden som mänskliga rättigheter, genus, miljö och etnicitet. I kursen problematiseras även internationella samspel och konflikter utifrån didaktiska perspektiv och val. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier integreras med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande teorier om och perspektiv på internationella förhållanden
- identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer
- samla, problematisera och analysera information om internationella konflikter och samarbeten
- problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier av olika slag och projektarbeten.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur
Gustavsson, Jakob & Tallberg, Jonas (2021). Internationella relationer. Lund: Studentlitteratur (597 s.)
Hess, Diana E. (2009). Controversy in the Classroom: the Democratic Power of Discussion. New York: Routledge (197 s.)
Krastev, Ivan (2018). Efter Europa. Göteborg: Daidalos (176 s.)
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande kopplat till lärandemål 4 (ca. 100 s.) väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Vetenskaplig litteratur (ca 400 s.) om aktuella konflikter och samarbeten tillkommer och meddelas innan kursstart.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.